۱۳۸۹ مرداد ۲, شنبه

تركيه گاز جمهوري آذربايجان را به نخجوان منتقل مي‌كند

آنكارا پيشنهاد باكو براي انتقال بخشي از صادرات گاز طبيعي جمهوري آذربايجان به جمهوري خودمختار نخجوان از طريق خاك تركيه را پذيرفت.
به دنبال توافق جمهوري آذربايجان و تركيه كه اخيراً قرارداد آن در حاشيه اجلاس سران "كنفرانس تعامل و اعتماد سازي در آسيا" با حضور "الهام علي‌اف" و "رجب طيب اردوغان" توسط وزيران انرژي دو كشور به امضا رسيد، آنكارا پيشنهاد باكو براي انتقال سالانه نيم ميليارد مترمكعب گاز جمهوري آذربايجان به نخجوان را پذيرفت.
روزنامه "خبرترك" در شماره 5 ژوئيه (14 تير) خود طي خبري در اين باره نوشت: "تركيه در انتقال بخشي از گاز وارداتي خود از جمهوري آذربايجان به جمهوري خودمختار نخجوان، هزينه ترانزيت از باكو دريافت نخواهد كرد".
جمهوري آذربايجان چون ارتباط زميني با نخجوان ندارد، براي ارسال سوخت و ديگر كالاها به اين منطقه از قلمرو جمهوري اسلامي ايران و اخيرا نيز از تركيه استفاده مي‌كند. ايران اولين تامين كننده گاز نخجوان است.
به نوشته خبرترك، آنكارا براي دلجويي از باكو كه از تلاش‌هاي تركيه براي عادي‌سازي روابط با ارمنستان ناخرسند است، با گرفتن يك ژست، پيشنهاد جمهوري آذربايجان را براي انتقال گاز به نخجوان پذيرفته است. تركيه از فاز اول گاز منطقه شاه دنيز جمهوري آذربايجان سالانه پنج ميليارد مترمكعب گاز وارد مي كند. براساس قرارداد جديدي كه ماه گذشته در استانبول به امضا رسيد، با راه اندازي فاز دوم شاه دنيز تركيه ميزان گاز وارداتي سالانه خود از اين جمهوري را به بيش از 11 ميليارد مترمكعب افزايش خواهد داد.

هیچ نظری موجود نیست: