۱۳۸۸ آبان ۵, سه‌شنبه

سفر رييس مجلس ملي ارمنستان به تهران

هويك آبراهاميان رييس مجلس ملي ارمنستان در راس يك هيات عالي رتبه در تاريخ هفتم مهر ماه سال جاري وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد و از سوي محمد حسن ابوترابي فرد نايب رييس مجلس شوراي اسلامي مورد استقبال قرار گرفت. رييس مجلس ملي ارمنستان را در اين سفر وزير انرژي، معاون وزير خارجه و تعدادي از نمايندگان مجلس ارمنستان همراهي مي كردند.
آبراهاميان در طول اقامت دو روزه خود در تهران علاوه بر ديدار با علي لاريجاني همتاي ايراني خود، با دكتر محمود احمدي نژاد رييس جمهوري اسلامي ايران و سعيد جليلي دبير شوراي عالي امنيت ملي ديدار و گفتگو كرد. وي همچنين در جشن روز استقلال ارمنستان كه توسط سفارت ارمنستان ترتيب داده شده بود شركت كرده و با جمعي از ارامنه ايران نيز ملاقات نمود.
نايب رييس مجلس شوراي اسلامي در آيين استقبال از هويك آبراهاميان رييس مجلس ملي ارمنستان با تاكيد بر اهميت و ضرورت گسترش روابط ميان مجلس شوراي اسلامي و مجلس ملي ارمنستان گفت: همكاري مجلس دو كشور نقش كليدي در توسعه روابط همه جانبه ميان جمهوري اسلامي ايران و ارمنستان دارد.
ابوترابي افزود: بنيان هاي روابط دو كشور در بخش هاي گوناگون سياسي و فرهنگي مي تواند موجب تقويت و گسترش همه جانبه مناسبات ايران و ارمنستان شود.
وي با اشاره به پتانسيل افزايش روابط اقتصادي ميان دو كشور اظهار اميدواري كرد، كه سفر هيات عالي رتبه ارمنستان به تهران بتواند نقش موثري در توسعه روابط ايفا كند.
نايب رييس مجلس شوراي اسلامي همچنين با اشاره به حضور تعداد قابل توجه ارامنه در ايران، حضور اين افراد در كشور و برخوردار بودن آنان از دو نماينده ويژه اين اقليت در مجلس را به عنوان يكي از اساسي ترين عوامل تحكيم روابط و پيوندهاي ميان جمهوري اسلامي ايران و ارمنستان نام برد.
هويك آبراهاميان رييس مجلس ملي ارمنستان نيز در بدو ورود به تهران، همكاري ميان دو كشور را بسيار مهم برشمرد و بر ضرورت و اهميت گسترش اين روابط تاكيد كرد.
آبراهاميان گفت: تحكيم روابط در زمينه هاي گوناگون ميان ايران و ارمنستان براي ما بسيار مهم است و فكر مي كنم اين سفر بتواند بسيار اثربخش واقع شود.
وي همچنين بر گسترش روابط همه جانبه ميان دو كشور تاكيد كرد و خواستار گسترش بيش از پيش روابط ميان تهران و ايروان در آينده شد.ْ

رييس‌جمهور در ديدار رييس مجلس ارمنستان:ْ
همكاري كشورهاي منطقه ضامن امنيت و پيشرفت ملت‌ها است
رييس‌جمهور با تاكيد بر اين‌كه تحولات جهاني اهميت روابط دوجانبه و چندجانبه كشورهاي منطقه را يكبار ديگر نشان داده است، تصريح كرد: همكاري‌هاي دوجانبه و چندجانبه كشورهاي منطقه ضامن تأمين و حفظ امنيت و استقلال و پيشرفت در عرصه‌هاي مختلف از جمله اقتصاد است.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، دكتر محمود احمدي‌نژاد در ديدار با رييس مجلس ارمنستان دخالت فرامنطقه‌اي را عاملي براي افزايش و حل نشدن مشكلات دانست و اظهار داشت: رفع مشكلات منطقه نيازمند حضور كشورهاي منطقه و استفاده از راه‌حل‌هاي منطقه‌اي و دوستانه بر پايه دوستي، برادري و عدالت است.
رييس‌جمهور با بيان اين‌كه امنيت و سرنوشت كشورهاي منطقه بهم پيوند خورده است، گفت: وجود ناامني در هر نقطه از منطقه به ضرر همه كشورها و ملت‌هاي منطقه است و مطمئناً قدرت‌هاي فرامنطقه‌اي به فكر ملت‌هاي منطقه نيستند، بلكه درصدد تامين منافع خود مي‌باشند.
احمدي‌نژاد خاطرنشان كرد: استفاده از تاريخ براي تقويت دوستي‌ها ضروري است و بايد از تكرار نقطه‌هاي تاريك در تاريخ روابط برخي ملت‌ها جلوگيري كرد.
رييس‌جمهور با اشاره به تفاهم مجالس ايران و ارمنستان براي توسعه همكاري‌ها گفت: همكاري دو مجلس پشتيبان خوبي براي دولت‌هاي دو كشور و توسعه روابط تهران - ايروان است.
احمدي‌نژاد روابط دو ملت ايران و ارمنستان را عميق و تاريخي و دوستانه برشمرد و گفت: جمهوري اسلامي ايران براي گسترش و افزايش مناسبات و همكاري‌ها با ارمنستان محدوديتي ندارد، زيرا توسعه روابط به نفع دو ملت و صلح و امنيت منطقه است.
رييس مجلس ارمنستان نيز در اين ديدار با تبريك انتخاب مجدد دكتر احمدي‌نژاد به سمت رياست جمهوري اسلامي تصريح كرد: ارمنستان خواستار گسترش و افزايش روابط در همه زمينه‌ها با جمهوري اسلامي ايران است.
رييس مجلس ارمنستان كشور ايران را بسيار قدرتمند و داراي نقشي مهم در منطقه برشمرد و گفت: برخي اختلافات و مسائل فقط با حضور و همكاري كشورهاي منطقه رفع خواهد شد و جمهوري اسلامي ايران نقشي مؤثر در رفع اختلافات و تقويت دوستي ميان كشورهاي منطقه دارد.
رييس مجلس ارمنستان بر ضرورت همكاري‌ مجالس دو كشور براي تقويت روابط تهران - ايروان تأكيد كرد و اظهار داشت: ارمنستان خواستار توسعه روابط و استفاده از تجربيات ايران در عرصه‌هاي مختلف از جمله احداث نيروگاه، انتقال نفت و خط آهن است.

ديدار با دبير شوراي عالي امنيت ملي
رييس مجلس ارمنستان در ديدار با دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران، تقويت همكاري‌هاي راهبردي تهران - ايروان را ضروري خواند.
به گزارش ايرنا به نقل از دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي، رييس مجلس ارمنستان در ديدار با سعيد جليلي دبير شوراي عالي امنيت ملي، ايران را همسايه و دوست ارمنستان توصيف و تاكيد كرد: ايروان با جديت در پي گسترش مناسبات دو جانبه و چند جانبه با تهران در همه زمينه‌هاست.ْ
هويك آبراهاميان همچنين با ارايه گزارشي از روند عادي سازي مناسبات كشورش با تركيه، بر ضرورت همكاري كشورهاي منطقه تاكيد كرد و خواستار افزايش رايزني‌ها شد.
سعيد جليلي، دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان نيز در اين ديدار ضمن برشمردن ظرفيت‌هاي راهبردي روابط دو كشور، رويكرد جمهوري اسلامي ايران را تقويت اين ظرفيت‌ها و بهره‌گيري از آن براي گسترش ثبات و توسعه در منطقه اعلام كرد.
جليلي با اشاره به ضرورت حل و فصل مسايل منطقه قفقاز در داخل آن، برقراري صلح و آرامش و دوستي را معادله‌اي برد - برد براي همه طرف‌ها دانست كه تحقق آن موجب تقويت امنيت پايدار براي همه خواهد شد.

اداي احترام رييس مجلس ارمنستان به بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران
رييس مجلس ارمنستان و هيات همراه روز هشتم مهر ماه با حضور در آرامگاه امام خميني نسبت به مقام شامخ بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران اداي احترام كردند.
"هوويك آبراهاميان" به همراه وزير انرژي، رييس دفتر شوراي ملي ، معاون وزير امور خارجه و تني چند از نمايندگان مجلس ارمنستان در مراسم اداي احترام حضور داشتند.
آبراهاميان در پايان مراسم، دفتريادبود بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران را امضا كرد.

امضاي تفاهم نامه مشترك پارلماني ميان روساي مجالس ايران و ارمنستان
مراسم امضاي تفاهم نامه مشترك پارلماني با حضور رييس مجلس شوراي اسلامي و رييس مجلس ملي ارمنستان عصر روز چهارشنبه هشتم مهر ماه در محل مجلس شوراي اسلامي برگزار شد. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به نقل از اداره اخبار و رسانه‌هاي گروهي مجلس متن كامل تفاهم نامه امضا شده از سوي روساي مجالس دو كشور به شرح ذيل است:ْ
ْ«بنا به دعوت رسمي "دكتر علي لاريجاني" رياست مجلس شوراي اسلامي جمهوري اسلامي ايران و در راستاي گسترش و تعميق مناسبات جمهوري اسلامي ايران و جمهوري ارمنستان "هويك آبراهاميان" رييس شوراي ملي (پارلمان) جمهوري ارمنستان در راس هياتي بلندپايه از تاريخ 7 لغايت 8 مهرماه 1388 برابر با 29 لغايت 30 سپتامبر 2009 به جمهوري اسلامي ايران سفر نمود.
در طي اين سفر، ايشان علاوه بر ديدار با رياست مجلس شوراي اسلامي، با رياست جمهوري و نيز دبير شوراي عالي امنيت ملي جمهوري اسلامي ايران ديدار و گفت‌وگو نمود.
در جريان مذاكرات روساي مجالس دو كشور كه در جوي دوستانه و با تفاهم انجام شد، طرفين طيف وسيعي از مسائل مورد علاقه در روابط دوجانبه و تحولات منطقه‌اي و بين‌المللي را مورد بررسي و تبادل نظر قرار داده و ضمن تاكيد بر روابط پايدار فيمابين در چارچوب مراودات ديرينه دو ملت و با نظر داشت حسن مناسبات همجواري و اهميت استمرار و تقويت رايزني‌هاي فيمابين، ضمن تاكيد بر ضرورت تحكيم مناسبات در زمينه‌هاي مختلف سياسي، اقتصادي و فرهنگي تمايل خود را براي تحكيم بيش از پيش روابط و تماس‌هاي سازنده ميان نهادهاي تقنيني دو كشور در اين راستا حائز اهميت برشمرده و در خصوص موارد ذيل توافق نمودند:
1- طرفين ضمن تاكيد بر تقويت مراودات مردمي و پارلماني دو كشور به عنوان عامل موثري در تقويت روابط دولت‌ها، همكاري و فعاليت گروه‌هاي دوستي پارلماني فيمابين و نيز برقراري و تقويت ارتباطات ميان كميسيون‌هاي مختلف مجالس دو كشور به ويژه كميسيون‌هاي سياست خارجي و امنيت ملي، اقتصادي،‌ قضائي، آموزشي و فرهنگي و هم‌چنين ارتباط مستمر نمايندگان زن در مجالس دو كشور را در اين راستا موثر برشمرده و بدين منظور تبادل دوره‌اي هيات‌هاي دو طرف را مورد تشويق قرار دادند.
2- طرفين با نظر داشت اهميت توسعه همكاري‌هاي بلندمدت در چارچوب علائق و مشتركات تاريخي و فرهنگي،‌ تسهيل مناسبات فيمابين در ابعاد مختلف را مهم برشمرده و ضمن تاكيد بر نقش مجالس دو كشور در خصوص وضع قوانين مورد نياز و يا اصلاح قوانين موجود براي تسهيل روند مذاكرات پارلماني توافق نمودند.
3- طرفين علاقمندي خود را براي هماهنگي و همكاري مجالس دو كشور در مجامع بين‌المللي نظير اتحاديه بين‌المجالس جهاني با هدف اتخاذ مواضع مشترك در قبال موضوعات مهم بين‌المللي اعلام داشتند.
4- طرفين همكاري ميان مراكز تحقيقاتي مجالس دو كشور را مورد تاكيد قرار دادند، در همين راستا مجلس شوراي اسلامي اعلام آمادگي نمود تا تحقيقات مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي ايران را در زمينه مسائل قانون‌گذاري و غيره در اختيار مجلس شوراي ملي (پارلمان) ارمنستان قرار دهد.
5- با توجه به تجربيات خوب پارلماني دو كشور، طرفين در خصوص انتقال اين تجربيات به يكديگر و تبادل اطلاعات و توانمندي‌ها در خصوص تقويت مديريت پارلماني و شيوه قانون‌گذاري و نوسازي آن‌ها از طريق برگزاري نشست‌هاي منظم كارشناسي ميان مديران و كارشناسان دو مجلس توافق نمودند.
6- طرفين پيرامون تلاش دو مجلس براي تدوين قوانين مشابه جهت تسهيل سرمايه‌گذاري، مراودات مرزي، معاضدت قضايي و همكاري‌هاي تجاري و گمركي توافق نمودند.
7- طرفين ضمن حساس برشمردن تحولات منطقه‌اي و تبادل نظر پيرامون اين تحولات، بر تحكيم صلح و ثبات و امنيت در منطقه تاكيد نمودند.
8- روساي مجالس دو كشور توافق نمودند به منظور پيگيري توسعه روند مناسبات پارلماني و ايجاد نقشي فعال در زمينه گسترش ديپلماسي پارلماني در چارچوب ابعاد پارلماني همكاري‌هاي بين‌المللي سالانه يك بار در پايتخت‌هاي دو كشور تشكيل جلسه دهند.
اين يادداشت تفاهم در دو نسخه به زبان‌هاي فارسي و ارمني كه هر دو از اعتبار يكسان برخوردارند تهيه و در تاريخ 8 مهرماه 1388 برابر با 30 سپتامبر 2009 در تهران به امضاء رسيد».

رييس مجلس ملي ارمنستان نتايج سفرش به ايران را بسيار خوب توصيف كرد
رييس مجلس ملي ارمنستان نتايج ديدار اخيرش از جمهوري اسلامي ايران را بسيار خوب توصيف كرد و خواستار تقويت هر چه بيشتر مناسبات و همكاري ها مشترك ميان تهران و ايروان شد.
آبراميان روز جمعه دهم مهر ماه، پس از عزيمت به كشورش، در يك كنفرانس مطبوعاتي در ايروان، سطح روابط ايران و ارمنستان را عالي ارزيابي كرده و از روند گسترش همكاري هاي دو كشور ابراز خرسندي كرد.
رييس مجلس ملي ارمنستان با اشاره به ديدارش با "علي لاريجاني" رييس مجلس شوراي اسلامي ايران اظهار داشت: در اين ديدارتفاهم نامه اي در باره تبادل تجربيات و گسترش همكاري ها ميان كميسيون هاي پارلماني دو كشور امضا شد.
وي نقش مجالس ايران و ارمنستان را در گسترش و تحكيم همكاري هاي دوجانبه عالي ارزيابي كرد.
آبراهاميان افزود: از رييس مجلس شوراي اسلامي دعوت كرده تا آخر سال جاري ميلادي از ارمنستان ديدار كند.
رييس مجلس ملي ارمنستان همچنين گفت كه در ديدار با همتاي ايراني خود در باره برگزاري نشست سه جانبه روساي شوراهاي امنيت ملي و مجالس سه كشور جمهوري اسلامي ايران، روسيه و ارمنستان گفت وگو كرد.
آبراهاميان گفت: در ديدار با دكتر محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري ايران نيز پيام تبريك "سرژ سركيسيان" رييس جمهوري ارمنستان را به مناسبت انتخاب مجدد وي، به ايشان ابلاغ كرده است.
وي اظهار داشت: در اين ديدار مسايل مربوط به احداث خط آهن ايران - ارمنستان، فعاليت خط لوله گاز ايران - ارمنستان و احداث نيروگاه برق بر رودخانه ارس مورد بحث قرار گرفت.

هیچ نظری موجود نیست: