۱۳۸۸ آبان ۵, سه‌شنبه

روياي پانتوركيست ها

اخيراً يك لوح فشرده آموزشي به پيوست كتاب هاي درسي از سوي اداره آموزش و پرورش ملي شهر استانبول در مدارس تركيه توزيع گرديده است، كه بسيار جنجال برانگيز بود. در اين لوح جمهوري ارمنستان به همراه قراباغ، جمهوري خود مختار نخجوان، بخش هاي از جمهوري گرجستان و از آن جمله بندر باتومي، كل جزيره قبرس، بخش هاي از خاك يونان، بلغارستان و مناطقي ازشمال عراق از جمله موصل و كركوك در سرحدات تركيه جاي داده شده اند.
به نوشته جرائد تركيه اين سي دي ها به همت "آتا اوزر" مدير كل اسبق اداره آموزش و پرورش ملي استانبول و در چارچوب برنامه ارتقا سطح آگاهي اولياي دانش آموزان تهيه و در اختيار مدارس قرار گرفته بود.
روزنامه "مليت" در شماره 30 دسامبر (8 مهر) خود تحت عنوان "اين هم طرحي براي موصل و كركوك" در خصوص اين موضوع نوشت: "هنوز معلوم نيست كه اين نقشه توسط چه كسي تهيه شده، ولي مشخص است كه وزارت آموزش و پرورش تركيه مسئول اين مساله است. "معمر ييلدز" مدير كل اداره كل آموزش ملي استانبول كه به تازگي به اين پست منصوب شده، دستور پيگيري اين مساله را داده است. وي با اشاره به اينكه با ديدن اين نقشه بحت زده شده و هرگز مايل به بروز چنين مساله‌اي نيست حتي اگر چنين حركتي نه در مورد نقشه كشورمان بلكه در مورد ديگر كشورها نيز صورت بگيرد غير قابل قبول خواهد بود". وي ضمن اظهار تاسف در اين رابطه گفته است: "اين مسئله ثمره اشتباه بزرگي بود كه نمي بايست صورت مي گرفت زيرا اين نقشه مي‌تواند باعث بروز مباحثات گوناگوني در سطح وسيع گردد".
اين مقام ارشد آموزشي با معرفي وزارت آموزش و پرورش تركيه به عنوان مسئول مستقيم چنين پيشامدي، از شروع بررسي اين مساله خبر داده است.
اما جالب اينكه "اشتباهات" اين نقشه تنها زماني برملا گرديد كه آن در اينترنت جاي گرفت. حتي چاپ اين نقشه در كتابچه آموزشي كه به همراه اين سي دي ها در اختيار دانش آموزان قرار گرفته بود، توجه كسي را به اشتباهات آن جلب نكرد. به عقيده نويسنده روزنامه "مليت" توزيع اين سي دي ها و كتابچه همراه آن در وهله نخست نشان دهنده اين مسئله است كه شايد هيچ كس به اين نقشه توجه نكرده كه البته جاي تعجب دارد و شايد هم كساني به اشتباهات آن پي برده بودند، اما در زمان مناسب ايرادات آن را به مسئولين گوشزد نكردند". (؟!) البته با توجه به مراسم خاصي كه براي معرفي و آغاز توزيع اين سي دي ها ترتيب داده شده بود اين نظر نگارنده مقاله فاقد وجاحت و منطقي به نظر نمي رسد. در مراسم معرفي و توزيع سي دي ها و كتابچه همراه آن كه در تاريخ 10 سپتامبر (19 شهريور) در مدرسه "آتاتورك" محله "چاپا" استانبول برگزار گرديد در كنار مقامات ارشد و محلي وزارت آموزش ملي، مربيان و معلمين اين مدرسه، اولياي دانش آموزان و نمايندگان رسانه هاي نوشتاري نيز حضور داشتند.
نويسنده مليت در ادامه مقاله با بررسي اشتباهات اينچنيني وزارت آموزش و پرورش كشور، مي نويسد: "توزيع اين لوح فشرده و كتابچه در بين مدارس ابتدايي با اين محتواي جنجالي و بحث انگيز اولين و تنها اشتباه وزارت آموزش و پرورش نبوده است. پيش از اين نيز اين وزارت خانه اشتباهات وحشتناك ديگري نيز مرتكب شده است. به عنوان مثال اين وزارت خانه در كتابهاي درسي چاپ شده امسال كه به صورت رايگان در اختيار دانش آموزان قرار مي گيرد به جاي 23 آوريل كه سالروز "حاكميت ملي و كودكان" مي باشد روز 29 آوريل را درج كرده اند. و اما نمونه ديگر اينكه، 29 اوت كه سالروز "پيروزي ملي" و يكي از اعياد بزرگ ملي كشور به شمار مي رود به كلي از فهرست اعياد حذف شده است.
در پايان مقاله نويس مليت مي نويسد: "نمي دانم چرا تاكنون مقامات وزارت آموزش و پرورش ملي كشور به اين درك نرسيده اند كه آموزش كاري بس مهم و خطير مي باشد. اگر اين نقشه باعث پديدار گشتن بحران و جنجالي بين المللي براي كشور گردد چه كسي پاسخگوي آن خواهد بود".

هیچ نظری موجود نیست: