۱۳۸۸ آبان ۵, سه‌شنبه

عاشيقلار ايراني هم به نام آذربايجان ثبت شد؛ آيا اين حكايت ادامه دارد؟

چند هفته بيشتر نيست كه شاهد ثبت پرسش برانگيز موسيقي زيباي "عاشيقلار" آذربايجان، يادگار دوره شاه اسماعيل صفوي، به عنوان يكي از ارزشمندترين ميراث هاي معنوي ايران زمين، به نام كشوري هستيم كه در طول تاريخ نه سرزمين آذربايجان بلكه همواره با نام آران و شروان ناميده شده است.
به گزارش "تابناك"، همان گونه كه تلاش هاي پيگير تركيه را در ترك معرفي كردن مولاناي پارسي گوي و تلاش هاي كشورهاي عرب را در تملك دانشمندان ايراني از جمله بوعلي سينا، رازي، بيروني و ... و غارت پنهان و آشكار و حراج ميراث فرهنگي ارزشمند ايران زمين به وسيله بسياري از كشورهاي دنيا به ويژه روسيه و انگليس را شاهد بوده ايم، اكنون به نظر مي رسد قرعه دست اندازي بر ميراث ايرانيان به نام مناطق نيمه شمالي ايران زمين خورده است.
موسيقي "عاشيقلار" كه با زيبايي و حركت و ريتمي بسيار دلنشين، قرن ها است كه در منطقه آذربايجان اصيل و حقيقي شامل تبريز، اروميه و اردبيل نواخته مي شود و ترنم آن تار و پود وجود همه ايرانيان آذري زبان و غير آذري زبان را به وجد و تحسين وا مي دارد، با تلاش هاي پيگير و بي سر و صداي دولت اران و شروان تاريخي، جمهوري آذربايجان كنوني و انفعال و بي تفاوتي مسئولان ايراني با نام آن كشور به ثبت جهاني رسيده است.
تابناك مي نويسد: نمي توان پذيرفت كه مسئولان ايراني بگويند ما در تلاشيم از دولت باكو خواهش كنيم كه ايران را هم در ميراث معنوي موسيقي عاشيقلار با آنها شريك كرده و به نام هر دو ثبت كنند!
در حالي كه مسئولين امر در كشورمان خود را متعهد به ارسال كمك هاي انسان دوستانه به آذربايجان مي دانند، اما در حوزه فرهنگي بسياري از نمادهاي فرهنگي، تاريخي ايران زمين در آن كشور، از جمله شاعر بزرگ پارسي گوي نظامي گنجوي و زادگاه او با غفلت و بي توجهي كامل روبه رو مي شود.
حال پرسش اين جاست كه چرا سازمان ميراث فرهنگي در معرفي، ثبت و تبليغ براي خانه و زادگاه نظامي گنجوي، همان گونه كه خود نوشته در روستاي تاد شهرستان تفرش ايران واقع است، نه تنها هيچ حركتي انجام نمي دهد بلكه حتي اين خانه بسيار ارزشمند ملي تاريخي مرمت هم نمي شود و هم اكنون در معرض نابودي كامل قرار گرفته و حتي بسياري از ايرانيان از وجود خانه نظامي در ايران هم بي خبرند؟
آيا نابودي اين خانه و موارد مشابه نمي تواند ادعاهاي آتي ديگران را در تصاحب ديگر ميراث و مشاهير بزرگ ايران زمين به دنبال داشته باشد؟
تابناك در ادامه مي افزايد: بايد توجه داشته باشيم كه بي توجهي به ميراث معنوي و فرهنگي ايران زمين، مانند جشن مهرگان ـ شانزدهم مهرماه ـ كه پس از نوروز به عنوان بزرگ ترين جشن ايراني و بازمانده‌اي از آيين مهر در ايران باستان شناخته مي شود سبب خواهد شد كه چنين آيين هايي در آينده نه چندان دور، همانند موسيقي "عاشيقلار" توسط ديگر كشورها كه تنها بخش كوچكي از فرهنگ ايران باستان را در خود جاي داده اند مصادره شود.

هیچ نظری موجود نیست: