۱۳۸۸ آبان ۵, سه‌شنبه

اسراييل، تركيه را تهديد به افشاي مدارك نژادكشي ارمنيان كرد

در راستاي تنش اخير بين اسراييل و تركيه، تل‌آويو تهديد كرد كه اسناد و مداركي دال بر نسل‌كشي ارمني‌ها توسط ترك ها منتشر خواهد كرد.
به گزارش پرس.تي.وي از بيروت، در ادامه تنش سياسي اخير بين تركيه و اسراييل و اقدام تركيه در حذف اسراييل از رزمايش نظامي ناتو در خاك اين كشور، تل‌آويو دست به تحركات گسترده‌اي عليه تركيه زده است.
در جديدترين اقدام، اسراييل اعلام كرد: مستندات و مداركي محرمانه در اختيار دارد،‌ كه نشان مي‌دهد تركيه در حق ارمني‌ها مرتكب نسل‌كشي شده است.
تل‌آويو با اعلام اين خبر، ضمن مخاطب قرار دادن تركيه تهديد كرد كه در زمان مناسب اقدام به انتشار اين اسناد محرمانه مي‌كند.
پرس تي وي مي افزايد: "در روز 24 مهر ماه نيز صدها دانشجوي اسراييلي در برابر سفارت تركيه در تل‌آويو دست به تظاهرات زده و پلاكاردهايي را به همراه داشتند كه حاوي شعارهايي در محكوميت نسل‌كشي ارمنيان و كردها توسط دولت عثماني بود".
البته از ديرباز ارامنه به وجود اسنادي مربوط به نژادكشي ارمنيان در اسراييل اعتقاد داشتند و مقالات و كتاب هايي نيز درباره نقش صهيونيست ها در نژادكشي ارمنيان به رشته تحرير در آمده است، اما اين اولين باري است كه دولت اسراييل رسماً بدان اذعان مي نمايد.ْ
در همين ارتباط "عبدالرحمن الراشد" مقاله نويس روزنامه "الشرق الاوسط" طي مقاله اي تحت عنوان "آيا تركيه در حال دور شدن از اسراييل است؟" مي نويسد: "تركيه در يك اقدام نامفهوم، نام اسرائيل را از ليست كشورهايي كه در مانور ناتو در تركيه شركت مي‌كنند، حذف كرد، مانوري كه از اهميت زيادي برخوردار است. اكنون اين سؤال مطرح است كه چرا تركيه چنين تصميمي را گرفته است؟ چرا آنها تصميم دارند دوستان اسرائيلي خود را عصباني كنند؟ آيا تركيه امروز در صدد دست كشيدن از روابط خوب خود با اسرائيل است يا اينكه اين اقدام يك تاكتيك سياسي مقطعي براي رسيدن به اهدافي موقت است؟ آيا همانطور كه برخي رسانه‌ها نقل مي‌كنند اين موضع حاكي از تضاد بين نخست‌وزير اسلام‌گرا و سازمان نظامي و امنيتي لائيك تركيه است؟".
وي مي افزايد: "به نظر من، فقط يك دليل مي‌تواند اين اقدام نامهفوم تركيه را توجيه كند. تركيه مي‌خواهد اسرائيل را به اين خاطر كه آنكارا را از ميانجيگري در مذاكرات اين رژيم با سوريه محروم كرده، مجازات كند".
الراشد در ادامه مي نويسد: "شايد اعراب اين موضع تركيه را به نحو ديگري تفسير كنند، ولي نبايد فراموش كنند كه تركيه اولين كشور منطقه بعد از ايران در زمان شاه بود كه با اسرائيل روابط عادي برقرار كرد و از آن وقت تا كنون اين كشور روابط بسيار خوبي با اسرائيل داشته است. تركيه در همه جنبه‌ها از نظامي گرفته تا امنيتي، اقتصادي و ديپلماتيك روابط مثبت و خوبي با اسرائيل داشته است. اسرائيل نه تنها سفارتخانه بلكه دو كنسولگري در تركيه دارد كه يكي در آنكارا و ديگري در استانبول است. اسرائيل همچنين تجهيزات نظامي پيشرفته‌اي به تركيه مي‌فروشد و در مقابل تركيه به اسرائيل اجازه مي‌دهد كه از حريم هوايي اش براي انجام مانورهاي هوايي استفاده كند؛ زيرا مساحت سرزمين‌هاي اشغالي كم است و امكان انجام مانورهاي هوايي آموزشي براي اين رژيم وجود ندارد".
الراشد ضمن تأكيد بر آن كه روابط كشورها دايماً تغيير مي كند، مي نويسد: "حتي سازمان‌هاي امنيتي اسرائيل به تركيه كمك كردند تا "عبدالله اوجالان"، رهبر پ.ك.ك. را دستگير كرده و به تركيه انتقال دهند". و سپس مي افزايد: اما اينك، "يكي از فرماندهان نظامي اسرائيل، خطاب به مسئولان تركيه مي گويد: "تركيه قبل از هر انتقادي از اسرائيل بايد به گذشته خود بنگرد،‌ تا به ياد بياورد كه شمال قبرس را اشغال كرده و به كردها و ارامنه ظلم كرده است".

هیچ نظری موجود نیست: