۱۳۸۸ آبان ۵, سه‌شنبه

تبرئه

دادگاه عالي تركيه راي دادگاه بدوي عليه "اورهان پاموك"، نويسنده نامي و برنده جايزه ادبيات نوبل سال 2006 مبني بر پرداخت غرامت را لغو كرد. چند ماه پيش يكي از شعب دادگاه منطقه شيشلي استانبول پاموك را به جرم "توهين به احساسات و شان ملت ترك" تحت پيگرد قضايي قرار داده و محكوم به پرداخت غرامت نمود.
اورهان پاموك در سال 2005 در مصاحبه با يك نشريه سويسي صراحتاً به موضوع قتل عام ارمنيان و لزوم بررسي و صحبت آزادانه در باره وقايع تاسف بار سال 1915 اشاره كرده و گفته بود: "در تركيه بيش از يك و نيم ميليون ارمني و نزديك به سي هزار كرد به قتل رسيده اند".
بعد از اين سخنان، پاموك بارها از سوي مراجع قضايي تحت پيگرد قرار گرفته و تقريباً هر سال 3 الي 4 پرونده شكايت عليه وي به جريان افتاده است. آخرين مورد شكايت عليه پاموك چند ماه پيش از سوي ريس انجمن موسوم به "انجمن مادران شهداي استانبول" و "كمال كرينچيز"، از وكلايي كه نامش بعدها در فهرست متهمان پرونده تشكيلات غيرقانوني شبه نظامي "ارگنه كن" به ميان آمد، مطرح گرديد. شاكيان در شكايت خود خواهان دريافت 36 هزار ليره خسارت از پاموك شده بودند. دادگاه بعد از مدتها بالاخره اعلام كرد كه "هيچ كس صرفاً به دليل اين كه تبعه تركيه است نمي تواند با استناد به ماده 301 قانون كيفري درخواست دريافت خسارت كند".
به دنبال اين اظهار نظر و صدور راي برائت، شاكيان به دادگاه عالي شكايت بردند كه اين دادگاه نيز نهايتاَ پاموك را از اتهامات مبرا و حكم به برائت وي داد.

هیچ نظری موجود نیست: