۱۳۸۷ تیر ۱۰, دوشنبه

اسرائيل به باكو هواپيماي جاسوسي مي فروشد

به گزارش روزنامه «الشرق الاوسط» اسرائيل براي فروش هواپيماهاي جاسوسي بدون سرنشين به جمهوري آذربايجان با باكو وارد مذاكره شده است. يك شركت نظامي اسرائيلي تحت نام Silver Arrow در نظر دارد 10 فروند هواپيماي بدون سرنشين «450 Herrnes» به اين كشور بفروشد.
يك كارشناس نظامي جمهوري آذربايجان در خصوص خريد اين نوع هواپيما گفت: «ما در زمان خريد اين هواپيماها به توان مخفي ماندن آن از ديد رادار بسيار اهميت مي داديم. حال با در نظر گرفتن كامپوزيت خاص بكار رفته در ساخت بدنه اين هواپيما براي ما محرز شده است كه آن به خوبي از ديد رادار و پدافند موشكي در امان مي باشد».
به نوشته الشرق الاوسط اين نوع هواپيما مخصوص رديابي شليك موشك هاي زمين به هوا است و مي تواند پس از اصابت موشك به هدف، رادارهاي زميني را جهت دهي كند تا آن را در هوا منفجر سازند».
تمام عمليات پرواز اين هواپيما به صورت خودكار بوده و از طريق GPS كنترل مي شود. آن توان حمل 150 كيلوگرم تجهيزات جاسوسي را داشته و مي تواند در باندي نه چندان مسطح به طول 350 متر به زمين بنشيند.
به گفته يك مقام جمهوري آذربايجان از اين نوع هواپيما براي كنترل نقل و انتقال نيروهاي نظامي در جمهوري قراباغ نيز استفاده خواهد شد. هنوز هيچ خبري در خصوص ارزش اين قرارداد مخابره نشده است.
اسرائيل اخيراً چند فروند هواپيماي جاسوسي بدون سرنشين نيز به گرجستان فروخته بود كه سه فروند از آن ها توسط دفاع ضد هوايي و هواپيماهاي نظامي ناشناس كه تفليس آنان را هواپيماهاي روسيه معرفي كرده بود، ساقط گرديد.

هیچ نظری موجود نیست: