۱۳۸۷ تیر ۱۰, دوشنبه

فراخواني سفير

تركيه قصد دارد در واكنش به برسميت شناختن واقعيت قتل عام ارمنيان از سوي مجلس سناي آرژانتين، سفير خود را براي «انجام پاره اي مشورت ها» از بوينوس آيرس فراخواند. بدين ترتيب در آينده اي نه چندان دور «هايري هايرت يالاو» سفير تركيه راهي آنكارا مي گردد تا با مقامات كشورش درباره برخي مسائل و از آن جمله چگونگي بازنگري در روابط با آرژانتين به تبادل نظر بپردازد.
اين تصميم بعد از آن گرفته شد كه سناي آرژانتين در ماه آوريل (ارديبهشت) سال جاري 24 آوريل را روز «آشتي و گراميداشت» نامگذاري نمود. وزارت امور خارجه تركيه ضمن نكوهش اين تصميم سناي آرژانتين آن را «در تضاد با اسناد و واقعيت هاي تاريخي» و «نمودي از پايمالي حقوق بين الملل» قلمداد كرده است. آنكارا براي نشان دادن خشم خود از اين تصميم همچنين سفر «محمد آيدين» از مقامات آن كشور را كه قرار بود در تاريخ 29-28 آوريل (10-9 ارديبهشت) براي شركت در اجلاس «اتحاد تمدن ها» راهي بوينوس آيرس گردد، لغو نمود.
يادآور مي شود؛ كنگره ملي آرژانتين در تاريخ 23 آوريل 1985 به اتفاق آراء طرحي را به تصويب رساند كه ضمن محكوم نمودن نژادكشي ارمنيان، وظيفه پي گيري اقدامات سياسي در جهت شناسايي و محكوميت بين المللي نژادكشي ارمنيان را به وزارت خارجه آن كشور محول مي كرد.

هیچ نظری موجود نیست: