۱۳۸۷ تیر ۱۰, دوشنبه

جار و جنجال و ديگر هيچ

«علي بابا جان» وزير امور خارجه تركيه چندي پيش در جريان سخنراني در كميسيون روابط خارجي شوراي اروپا گفت: «ادامه اشغال اراضي آذربايجان از سوي جمهوري ارمنستان تأثير منفي بر نحوه نگرش تركيه در خصوص برقراري رابطه با ايروان بر جاي مي گذارد».
روزنامه «حريت» به نقل از باباجان نوشت، وزير امور خارجه در ادامه سخنان خود ضمن قدرداني از تلاش هاي اخير گروه مينسك سازمان همكاري و امنيت اروپا براي پيدا كردن راه حلي صلح آميز در خصوص مناقشه قراباغ اظهار اميدواري كرد كه اين تلاش ها و نيز برنامه ملاقات رؤساي دو كشور كه قرار است در آينده اي بسيار نزديك انجام گيرد گامي اساسي و ثمربخش در حل اين بحران باشد.
«باباجان» در بخش ديگري از سخنراني خود با اشاره به موضوع قتل عام ارمنيان گفت، تركيه آرشيوهاي ملي خود در باره اين موضوع را باز كرده و در اختيار همگان قرار داده است. آنكارا متقابلاً از ايروان و مركز اسناد ارمني شهر بوستون آمريكا انتظار دارد تا آنان نيز آرشيوهاي خود را در اختيار همگان قرار دهند. (!)
اين سخنان براي چندمين بار است كه از سوي مقامات آنكارا ايراد مي گردد و اين در حالي است كه مراكز نگهداري اسناد و مدارك مربوط به قتل عام ارمنيان در جمهوري ارمنستان و چند مركز متعلق به ارمنيان در خارج از اين كشور همواره براي كار تحقيق و مطالعه اساتيد و تاريخدانان و حتي مردم عادي فعال بوده و بر خلاف تبليغات آنكارا اسناد نگهداري شده در آن هيچگاه از دسترس محققان به دور نبوده است.
اما مركز آرشيو دولتي تركيه كه باباجان به آن اشاره دارد پس از جار و جنجال و تبليغات بسيار حدوداً يك سال پيش افتتاح شد. جالب اينكه چند محقق غير ارمني پس از بازديد از اين مركز ضمن بي ارزش شمردن اسناد ارائه شده اعلام كرده اند كه پاكسازي و جمع آوري دقيق و ناشيانه اي از سوي گماشتگان دولت تركيه براي محو هر گونه سند و مدركي در خصوص قتل عام ارمنيان صورت گرفته است.

هیچ نظری موجود نیست: