۱۳۸۷ تیر ۱۰, دوشنبه

«اميدواري اكونوميست»

خبرگزاري «آنكارا» به نقل از نشريه «اكونوميست» طي خبري اعلام كرد، هر آن اين احتمال وجود دارد كه مقامات ارمنستان و تركيه براي برقراري روابط ديپلماتيك مذاكرات غير رسمي را آغاز نمايند. به نوشته اين نشريه، چنانچه اين امر صورت گيرد و حزب «عدالت و توسعه» با ارمنستان روابط ديپلماتيك برقرار كند مي تواند از غرب اين انتظار را داشته باشد كه در خصوص دادخواست لغو فعاليت اين حزب كه هم اينك از سوي دادگاه قانون اساسي آن كشور تحت بررسي قرار دارد، از موضع حزب «عدالت و توسعه» حمايت به عمل آورد.
در مقاله اي كه تحت نام «ديپلماسي پنهان پنيري» در «اكونوميست» به چاپ رسيده است به موضوع صادرات پنير از سوي تاجري ترك به ارمنستان اشاره مي رود و اين مسئله را مورد بررسي مي دهد كه به لحاظ وجود داد وستد غيررسمي ميان دوكشور هر آن امكان برقراي مذاكرات غير رسمي ميان دو كشور وجود دارد.
«اكونوميست» در ادامه به موضوع انسداد مرز زميني با ارمنستان از سوي دولت تركيه كه از سال 1993 در واكنش به مناقشه قراباغ صورت گرفت، اشاره كرده به طرح ديدگاه هاي تجار ارمني و ترك در خصوص لرزوم برقراري روابط سياسي ميان دو كشور مي پردازد.
اين نشريه ضمن تأكيد بر اينكه نشانه هاي اميدوار كننده اي در مورد كاسته شدن اختلاف نظرهاي موجود ميان دو كشور به چشم، مي نويسد: بعد از انتخاب سرژ سركسيان به عنوان رييس جمهور ارمنستان، عبدالله گل رييس جمهور تركيه از جمله اولين كساني بود كه به سركسيان تبريك گفت.

هیچ نظری موجود نیست: