۱۳۹۱ خرداد ۹, سه‌شنبه

درخواست محاكمه افسران امنيتي

"ياسين حيال"، يكي از مجرمان پرونده ترور "هراند دينك"، خبرنگار و فعال اجتماعي ارمني كه در 19 ژانويه 2007 روبروي دفتر كارش در استانبول ترور شد، خواستار محاكمه افسران امنيتي ترابوزان شد. "حيال" كه به جرم مشاركت در قتل دينك چند ماه پيش از سوي يكي از شعب دادگاه استانبول به حبس ابد محكوم شده است، در گفتگو با خبرگزاري "طرف" تركيه خواستار محاكمه و محكوميت افسران ژاندارمري شهر ترابوزان شده است. وي مي‌گويد: مرا بارها به ستاد مركزي ژاندارمري استان ترابوزان دعوت نموده و مسئولين آن به من توصيه مي‌كردند كه با "ارهان تونجلي" ارتباط نزديكتري داشته باشم. قابل ذكر است كه ارهان تونجلي مخبر و عامل اطلاعاتي ژاندارمري و نيز از متهمان پرونده ترور هراند دينك بود. وي به دليل نفوذ سرويس‌هاي اطلاعاتي تركيه از تمامي اتهامات در اين پرونده مبرا و از بازداشت آزاد گرديد. حيال درباره نقش ماموران امنيتي در ترور دينك اظهار مي‌دارد: "تا پيش از ترور هراند دينك من بارها به مركز ژاندارمري رفت و آمد داشته‌ام اما هيچ گاه نام من در دفتر ورود و خروج آن ثبت نگرديد. دستور چگونگي قتل را من از ارهان تونجلي دريافت كرده‌ام". وي مي‌افزايد: "اگر پرونده شكايت عليه افسران امنيتي ژاندارمري ترابوزان به جريان بيافتد من در دادگاه حضور يافته و عليه ايشان شهادت خواهم داد. آنان بايد به جرم مشاركت در قتل هراند دينك محاكمه شوند". يادآور مي‌گردد كه دادگاه عمومي ترابوزان در حكمي مضحك، شش افسر ژاندارمري اين شهر را به دليل اهمال در انجام وظيفه در پرونده قتل دينك تنها به 4 الي 6 ماه حبس محكوم نمود.

هیچ نظری موجود نیست: