۱۳۸۹ خرداد ۲۳, یکشنبه

سفر وزير آموزش و علوم ارمنستان به ايران

دكتر "آرمن آشوتيان"، وزير آموزش و علوم ارمنستان كه به دعوت همتاي ايراني خود براي گسترش همكاري‌هاي دو جانبه، از اول خرداد ماه سفري سه روزه به ايران داشت با رياست جمهوري، وزراي آموزش و پرورش و فرهنگ و آموزش عالي و رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي به طور جداگانه ملاقات كرد. وي همچنين از دانشگاه‌هاي تهران، صنعتي اميركبير و آزاد اسلامي نيز ديدار كرد.
وزير آموزش و علوم ارمنستان در ديدار با دكتر محمود احمدي‌نژاد رييس جمهور كشورمان روابط ارمنستان و ايران را دوستانه و داراي پتانسيل گسترش بيش از پيش توصيف كرد. در اين ملاقات دكتر احمدي نژاد روابط ايران و ارمنستان را صميمي دانست و گفت: ايران و ارمنستان پيوند ناگسستني با يكديگر دارند. رييس جمهوري تقويت همكاري‌هاي علمي و آموزشي را بستر مناسبي براي گسترش مناسبات دوجانبه دانست و گفت: امكانات فراواني بين ايران و ارمنستان وجود دارند كه بايد همه آنها به عنوان مكمل و پشتيبان براي منافع دو ملت استفاده شوند.
از سويي دكتر حميد رضا حاجي بابايي، وزير آموزش و پرورش كشورمان در ديدار صميمانه خود با دكتر آرمن آشوتيان، ضمن اشاره به ارتباط نزديك فرهنگي و تاريخي دو كشور گفت: خطوطي كه كشورها را از يكديگر جدا كرده است، قادر به ايجاد فاصله بين دل‌هاي مردم نيست.
وزير آموزش و پرورش از تشكيل گروه‌هاي كارشناسي مشترك به منظور تبادل تجربيات دو كشور در زمينه‌هاي مختلف استقبال كرد و گفت: ايران آمادگي دارد تا به دانش‌آموزان ارمنستان براي حضور قوي در المپياد ياري رساند.
وي با توجه به پيشرفت‌هاي علمي ايران گفت: معلمان و دانش‌آموزان ما پس از حضور موفق در 8 سال دفاع مقدس، افتخارات ديگري در عرصه‌هاي علمي نظير؛ انرژي هسته‌اي، حضور در فضا و ... خلق نمودند.
در اين ديدار وزير آموزش و علوم ارمنستان نيز ضمن ابراز رضايت از سفر خود و هيات همراه به ايران، خواستار همكاري‌هاي مشترك في‌مابين در زمينه‌هاي تربيت معلم، تبادل دانش‌آموز گردشگر و وسايل كمك آموزشي شد. وي از توجه خوب دولت و وزارت آموزش و پرورش ايران به دانش‌آموزان ارمني زبان ايراني تقدير و تشكر نمود و گفت: ارمنيان ايران از آزادي موجود در اين كشور و خدمات آموزشي كه به آن‌ها ارائه مي‌شود، رضايت دارند.
آشوتيان ضمن دعوت از حاجي بابايي براي سفر به ارمنستان و اشاره به امضاي موافقت‌نامه وزارت آموزش و پرورش جمهوري اسلامي ايران با وزارت آموزش و علوم جمهوري ارمنستان در چهار سال گذشته گفت: آمادگي داريم در اين سفر موافقت‌نامه جديدي را به امضاء برسانيم.
كامران دانشجو، وزير فرهنگ و آموزش عالي كشورمان نيز در ديدار جداگانه خود با آرمن آشوتيان، اظهار داشت: با توجه به ديدگاه مشترك ايران و ارمنستان به مسايل علمي، ما آمادگي خود را جهت همكاري‌هاي مشترك علمي و تحقيقاتي مانند تبادل استاد و دانشجو، برگزاري سمينارهاي مشترك علمي، فرصت‌هاي مطالعاتي، اعزام دانشجويان بورسيه و انجام پروژه‌هاي مشترك تحقيقاتي، اجراي اردوهاي علمي-دانشگاهي، حمايت از زبان و ادبيات طرفين، برگزاري نمايشگاه و همكاري‌هاي مشترك در مجامع بين‌المللي همچون يونسكو را اعلام مي‌كنيم.
در اين ديدار وزير آموزش و علوم ارمنستان نيز ضمن دعوت رسمي از وزير علوم،‌ تحقيقات و فن‌آوري به ارمنستان با تاكيد بر افزايش مراودات علمي و پژوهشي بين دو كشور اظهار داشت: ارمنستان در بخش علوم داراي پيشينه مناسبي است كه امروزه در حال به روز كردن اين علوم هستيم تا خودمان را به سطح قابل قبول جهاني برسانيم و در اين خصوص نيز همكاري‌هاي متقابل بين دو كشور مي‌تواند زمينه ساز اين امر باشد.
"مهدي مصطفوي"، مشاور رييس جمهور و رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي نيز در ديدار با وزير آموزش و علوم جمهوري ارمنستان گفت: كرسي زبان و ادبيات فارسي در دانشگاه ايروان و ديگر دانشگاه‌هاي ارمنستان فعال است و در حال حاضر 20 مدرسه آموزش زبان فارسي را در آن كشور برعهده دارند و اين همكاري، عمق تعاملات و فارسي دوستي جامعه ارمنستان و اشتراكات فراوان دو كشور را آشكار مي‌سازد.
وزير آموزش و علوم جمهوري ارمنستان نيز اظهار داشت: از اين كه در همسايگي ملتي هستيم كه از تمدن، فرهنگ و علم جهاني برخوردارند بسيار خوشحاليم.
آشوتيان ضمن تأكيد بر مراودات علمي و پژوهشي و اظهار علاقمندي براي ارائه بورس تحصيلي رشته اسلام شناسي براي دانشجويان ارمني، اظهار اميدواري كرد: در جلسه آينده كه با دعوت رسمي از هيئت ايراني در ارمنستان انجام مي‌پذيرد، موارد مطرح شده اجرايي و عملياتي خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست: