۱۳۸۸ مرداد ۱۹, دوشنبه

آمريكا قصد ترك قفقاز را ندارد

"وفا قلي زاده" كارشناس سياسي جمهوري آذربايجان مي گويد: "آمريكا نه تنها قصد ندارد قفقاز را ترك كند بلكه بلعكس خواستار تحكيم جايگاه خود در اين منطقه است". وي در مصاحبه با پايگاه اينترنتي "نيوز آذ" جمهوري آذربايجان گفت: "ديدار "جو بايدن" معاون رييس جمهور آمريكا از گرجستان براي آينده قفقاز بسيار مهم است. آمريكا با اين سفر نشان مي دهد كه واشنگتن نه تنها قصد قفقاز را ندارد بلكه برعكس خواستار تحكيم جايگاه خود در اين منطقه نيز است. "قلي زاده" در ادامه مي افزايد: "ببينيد كار به كجا رسيده كه حتي در كشور اقماري روسيه يعني ارمنستان (!؟) نيز مقامات عاليرتبه نظامي آمريكا (!؟) حضور دارند. براي نديدن اينكه چگونه آمريكا نفوذ خود را در قفقاز جنوبي افزايش مي دهد بايد نابينا بود ".
اين كارشناس غرب گراي آذربايجاني در بخش ديگري از مصاحبه خود با بيان اينكه "همانند دوران جرج بوش با آن وقاحت عرصه بر روسيه در قفقاز تنگ نخواهد شد"، گفت: "استراتژي آمريكا در دوران "اوباما" مرموزانه تر و عاقلانه تر خواهد بود اما در راستاي همان مسيري كه دولت بوش آن را ترسيم كرده بود، ادامه خواهد يافت".
وي در ادامه مصاحبه افزود: "روسيه به خوبي درك مي كند كه بدون گرجستان نمي تواند به اهداف استراتژيك خود در قفقاز دست يابد اما در اينجا يك گره بازنشدني وجود دارد، و آن اينكه دولت آمريكا از اين كشور (گرجستان) حمايت خواهد كرد. آيا تا 5 سال پيش مي توانستيد تصور كنيد كه دولت آمريكا ناوشكن هاي موشك انداز خود را به سواحل گرجستان و يا نظاميان خود را به ارمنستان اعزام كند؟! در حالي كه امروز همه به واقعيت پيوسته است. حضور آذربايجان در طرح هاي جهاني مانند "باكو- تفليس- جيحان"، "باكو-تفليس- ارزروم" و "نابوكو" نيز تائيدي بر نفوذ روز افزون واشنگتن در منطقه است".
اين كارشناس جمهوري آذربايجان با اشاره به تضعيف نفوذ روسيه در قفقاز اظهارداشت: "روسيه در شرايط كنوني با تهديد از دست دادن قفقاز شمالي روبرو شده و درگيري هاي خونين روزانه در اين منطقه از پيش بيني هاي هشدارداده شده به مسكو نيز بيشتر شده است. به همين خاطر همانطور كه من پيش بيني كرده بودم، منازعه قراباغ در آستانه حل و فصل است. فقط بايد كمي ديگر منتظر ماند تا پاي آمريكا نهايتاً در منطقه قرص شود".
وي در پاسخ به اين سئوال كه تكليف ارمنستان چه خواهد شد، گفت: "ارمني ها مردمان بسيار زيركي هستند و منتظر موقعيتي مي گردند تا به سمت غرب گردش كنند: "همه چيز در همين راستا حركت مي كند، هم اوضاع در ايران و هم در شمال قفقاز بزودي ارمنستان را به اتخاذ اين تصميم سوق خواهد داد"(!؟).

هیچ نظری موجود نیست: