۱۳۸۸ مرداد ۱۹, دوشنبه

مراسم تنفيذ و تحليف رياست جمهوري

مراسم تنفيذ حكم دهمين دوره رياست جمهوري اسلامي ايران به دست رهبر انقلاب برگزار شد. در اين مراسم ابتدا وزير كشور گزارشي از روند برگزاري انتخابات ارائه داد، سپس رئيس دفتر رهبر انقلاب حكم تنفيذ را قرائت كرد.
بنا بر اين گزارش، در اين مراسم دكتر محمود احمدي نژاد پيش از سخنان رهبري به ايراد سخن پرداخت. سپس رهبر انقلاب شروع به سخنراني نمودند. ايشان در سخنان خود گروه‌هاي سياسي را با توجه به مواضع آن ها نسبت به دولت به سه دسته تقسيم نموده و گفتند: گروهي از مخالفان دولتند، گروهي از موافقين و گروهي هم از منتقدين، كه دولت بايد از منتقدين استقبال كند و آنها را به حساب بياورد.
رهبر انقلاب در سخنان خود همچنين با اشاره به حوادث پس از انتخابات فرمودند: دولت بايد به كساني كه در حوادث اخير آسيب ‌ديده‌اند، رسيدگي كرده و مشكلات آنها را برطرف نمايد.
در مراسم تنفيذ رؤساي سه قوه، نمايندگان مجلس، اعضاي مجلس خبرگان، اعضاي هيأت دولت و نيز برخي از سران لشكري و كشوري حضور داشتند، با اين حال، جاي چهره هاي شاخصي چون اكبر هاشمي رفسنجاني، سيدمحمد خاتمي رييس جمهوري سابق، ميرحسين موسوي و مهدي كروبي رقباي احمدي نژاد در انتخابات اخير و شماري از فعالان و شخصيتهاي برجسته سياسي و اجتماعي خالي بود.
شايان ذكر است كه پس از احراز اكثريت نسبي آراء مردم شركت كننده در انتخابات رياست جمهوري توسط يك نامزد، مطابق اصل 110 قانون اساسي، حكم رياست جمهوري او بايد از سوي رهبر انقلاب اسلامي تنفيذ و تاييد شود.

مراسم تحليف رياست جمهوري
پس از مراسم تنفيذ، رئيس جمهور مطابق اصل 121 قانون اساسي با حضور در صحن مجلس شوراي اسلامي مراسم تحليف و سوگند خود را به قانون اساسي و نظام جمهوري اسلامي به جاي آورد. اين مراسم روز چهارشنبه 14 مرداد برگزار شد.
طي مراسم تحليف رياست حمهوري آقايان علي لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي و هاشمي شاهرودي رييس قوه قضاييه سخنراني كردند و سپس رييس جمهوري پشت تريبون مجلس قرار گرفته و قسم ياد ‌كرد تا پاسدار مذهب رسمي، نظام جمهوري اسلامي و قانون اساسي كشور باشد و همه استعداد و صلاحيت خويش را در راه ايفاي مسووليت‌هايي كه برعهده گرفته، به كار گيرد و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلاي كشور، پشتيباني از حق و گسترش عدالت سازد و از هرگونه خودكامگي بپرهيزد و از آزادي و حرمت اشخاص و حقوقي كه قانون اساسي براي ملت شناخته است حمايت كند.
پس از مراسم تحليف، رييس جمهور جديد طي سخنراني خود اظهار داشت: به عنوان نماينده ملت اعلام مي كنم كه در دوره جديد، دولت مصمم است با تمام توان در صحنه خدمت حاضر شود و همه ظرفيت هاي كشور را فعال سازد و اين نيازمند همراهي و پشتيباني مجلس محترم و ديگر قواست.
رييس جمهور پيروز صحنه انتخابات را همه مردم و نظام جمهوري اسلامي دانسته و گفت: هيچ انگيزه اي جز خدمت به مردم ندارم. وي تاكيد كرد: به آرمان ها در برابر خداي بزرگ، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و ملت بزرگ ايران متعهد هستم.
دكتر احمدي نژاد ضمن اشاره به آن كه برخي محدوديت ها و كوته بيني ها اجازه نداد از همه ظرفيت ها براي پيشرفت كشور استفاده شود، گفت: دولت مصمم است همه ظرفيت ها را براي پيشرفت كشور فعال كند.
رييس جمهور تنوع فرهنگي را سرمايه ملي و از زيبايي هاي بي بديل ايران دانست و گفت: همه مردم شهروند درجه يك و در برابر قانون برابر هستند.
دكتر احمدي نژاد با اشاره به سياست هاي آمريكا و اروپا در قبال انتخابات رياست جمهوري ايران گفت: آنها دموكراسي را فقط براي منافع خود مي‌پسندند و براي مردم و راي آنها احترام قائل نيستند، البته كسي هم در ايران منتظر تبريك گفتن آنها نيست.
مراسم تحليف با حضور رييس دفتر مقام معظم رهبري، روساي سه قوه، مسوولان كشوري و لشگري، دبير و اعضاي شوراي نگهبان، استانداران، ائمه جمعه مراكز استان‌ها، روساي شوراهاي استانها و سفراي كشورهاي خارجي و همچنين بيش از 320 خبرنگار، عكاس و تصوير بردار داخلي و خارجي برگزار گرديد.

هیچ نظری موجود نیست: