۱۳۸۸ مرداد ۱۹, دوشنبه

با سقوط هواپيماي خطوط هوايي كاسپين حادثه‌اي تلخ رقم خورد


153مسافر و 15 خدمه هواپيما در اين سانحه دلخراش جان باختند
در ميان مسافران هواپيما دو تبعه گرجستان، پنج تبعه ارمنستان،
تيم ملي جودو نوجوانان ايران و نيز 42 نفر از هموطنان ارمني حضور داشتند.

ظهر روز 24 تير ماه سالجاري يك فروند هواپيماي مسافربري توپولف متعلق به شركت هواپيمايي كاسپين به شماره پرواز 7908 با 168 سرنشين كه از تهران عازم ايروان بود، 16 دقيقه پس از پرواز به يكباره از صفحه رادار محو شد. به دنبال اين موضوع، تلاش‌هاي گسترده اي براي يافتن هواپيما شروع شد و چند دقيقه بعد در پي شنيده شدن صداي شديد انفجار و آتش‌سوزي در بيست كيلومتري شهر قزوين، و اطلاع رساني شاهدان عيني، ماموران انتظامي سقوط هواپيما را به تهران گزارش كردند.
رضا جعفرزاده، سخنگوي سازمان هواپيمايي كشوري در اين باره ‌گفت: پس از گزارش سقوط، يك تيم بررسي صحنه به محل اعزام شد تا علت حادثه را بررسي كند. همچنين نيروهاي امدادي براي امدادرساني عازم محل شدند كه مشخص شد به دليل برخورد شديد هواپيما با زمين، تمامي سرنشينان و خدمه اين هواپيما جان خود را از دست داده‌اند.

حضورپليس و نيروهاي امدادي
معاون سياسي امنيتي استاندار قزوين در گفتگو با خبرنگاران اعلام كرد: لحظاتي پيش از سقوط هواپيما طي تماسي از فرودگاه امام به ما اطلاع داده شد كه هواپيماي مسافربري كه از تهران عازم ايروان بوده، در حوالي قزوين از مدار خارج شده است كه بلافاصله پس از مخابره اين خبر در جريان سقوط اين هواپيما در زمين‌هاي كشاورزي روستاي فارسيان قرار گرفتيم.
سردار صابري با بيان اين كه نيروهاي گشت پليس بلافاصله در محل حادثه حضور يافتند، گفت: حدود 20 دقيقه پس از وقوع حادثه نيز نيروهاي امداد و نجات، آتش‌نشاني و اورژانس در محل حادثه حاضر شدند.

سخنان يك شاهد
يكي از شاهدان عيني حادثه كه دچار شوك شديد شده بود گفت: در حال آبياري زمين كشاورزي‌ام بودم كه متوجه شدم يك هواپيما به زمين نزديك مي شود و پس از چند دور چرخش در آسمان، دچار حريق و پس از سقوط در زمين كشاورزي تكه تكه شد.

كشته شدن اعضاي تيم ملي جودوي نوجوانان در سانحه سقوط هواپيما
مسوول روابط عمومي فدراسيون جودو ضمن تاييد خبر حضور جودوكاران تيم نوجوانان ايران همراه مربيان اين تيم در اين هواپيما، اظهار كرد: اعضاي تيم نوجوانان جودوي ايران كه با اين پرواز عازم تورنمنت جودو و اردوي مشترك با ايروان بودند در اين هواپيما حضور داشتند كه متاسفانه همگي كشته شدند.

دستور پي گيري علت حادثه
پس از اعلام خبر سقوط هواپيماي توپولف، دكتر محمود احمدي نژاد، رييس جمهور كشورمان طي سخناني با تسليت اين واقعه اسفناك به حضور رهبر معظم انقلاب و نيز ملت ايران، دستور پي گيري علت حادثه را داد.

تشكيل كارگروه ويژه
دقايقي پس از سقوط هواپيما وزير راه و ترابري دستور تشكيل يك كارگروه ويژه را صادر كرد تا اين گروه گزارش تحقيقات خود را در ارتباط با علت سانحه ارائه كنند.
سخنگوي سازمان هواپيمايي با اشاره به تشكيل كارگروه ويژه سانحه هواپيماي كاسپين تصريح كرد: كار بررسي از سوي تيم اعزامي به منطقه با سرعت انجام گرفته و پس از پيدا شدن دو جعبه سياه در منطقه كارشناسان سازمان هواپيمايي علاوه بر وضعيت هواپيما، آخرين مكالمات ضبط شده ميان خلبان و برج مراقبت را مورد بررسي قرار داده اند.
واقعاً چه عاملي باعث سقوط هواپيما شد؟ چه كسي بايد پاسخ گوي اين حوادث باشد؟ تا به كي بايد به دنبال توجيه باشيم و نه چاره جويي؟
آنچه مسلم است همه خطاها را نمي توان به هواپيما و خلبان نسبت داد. چرا كه بحث مديريت در صنعت هواپيمايي كشور يكي از مهم ترين مباحثي است كه همواره مورد انتقاد بوده، اما در عين حال به آن سر و سامان داده نشده است.

بازپرس ويژه
گزارش‌ها حاكي است، پس از سانحه سقوط هواپيما به دستور رئيس دادگستري قزوين يك شعبه بازپرسي براي رسيدگي به امور قضايي تشكيل شد تا نسبت به شناسايي و تحويل اجساد قربانيان به خانواده آنها اقدام قضايي لازم انجام شود.

اعلام يك روز عزاي عمومي در ارمنستان
به دنبال سقوط هواپيماي پرواز 7908 تهران - ايروان و كشته شدن تمامي سرنشينان آن و از جمله پنج تبعه ارمنستاني، رييس جمهور ارمنستان ضمن صدور پيام تسليت در آن كشور يك روز عزاي عمومي اعلام كرد.

پيام تسليت رهبر ديني ارامنه جهان
جاثليق گارگين دوم رهبر مذهبي ارامنه جهان طي پيامي از اجمياذين مقدس ضايعه سقوط هواپيماي مسافربري و كشته شدن 168 نفر در آن را تسليت گفته و براي نزديكان جان باختگان اين حادثه از خداوند منان صبر و شكيبايي مسئلت نمودند.
رهبر ديني ارامنه جهان در پيام خود تاكيد نموده اند: "با دلي آكنده از درد خبر سقوط هواپيماي تهران - ايروان و كشته شدن جمع كثيري از انسان ها را شنيديم. اين حادثه دلخراش غم بزرگي بر ما تحميل كرد، كه براي آن همراه با ملت خويش به سوگ مي نشينيم".
از سوي ديگر مراسم ترحيمي به ياد 168 قرباني سانحه هواپيماي شركت هوايي كاسپين، در اچميادزين مقدس بر پا گرديد. اين مراسم با حضور جاثليق گارگين دوم رهبر ديني ارامنه حهان، "تيكران سركيسيان" نخست وزير، "هويك آبراميان" رييس مجلس ملي، "آرمن گوركيان" معاون نخست وزير و وزير كشور ارمنستان، "علي سقايان" سفير جمهوري اسلامي ايران در ارمنستان و برخي ديگر از چهره هاي سياسي و اجتماعي ارمنستان برگزار گرديد.

پيام تسليت رهبر ديني حوزه سيليسي ارامنه
جاثليق آرام اول رهبر ديني حوزه سيليسي ارامنه نيز ضمن پيام هاي جداگانه اي خطاب به روساي جمهور ايران و ارمنستان و نيز خليفه گري هاي تهران، اصفهان و آذربايجان اين حادثه تلخ را تسليت گفته براي قربانيان علو درجات و براي بازماندگان صبر جزيل مسئلت نمود.

پيام تسليت آقاي سعيد تقوي
مسئول اداره امور اقليت هاي ديني طي نامه اي كه به دفتر نشريه ارسال نمود نوشت: "اندوه و آلامي كه از ضايعه دردناك از دست دادن هموطنان عزيز در حادثه سقوط هواپيما، قلبمان را از رنج آكنده ساخته، تنها با احساس همدردي و شريك بودن در غم شما عزيزان التيام مي يابد.
اين مصيبت بزرگ را به تمام ايرانيان به ويژه عموم هموطنان ارمني تسليت و تعزيت عرض نموده، غفران و رحمت الهي براي آن سفر كردگان و صبر و بردباري براي خانواده هاي معزز و داغدار ايشان از خداوند بزرگ مسئلت دارم".

اعلام همدردي و تسليت
هيئت سردبيري و كادر نشريه آراكس نيز به نوبه خود با دلي آكنده از غم اين مصيبت بزرگ را به خانواده هاي قربانيان و عموم هموطنان تسليت گفته و آرزو دارد ضمن روشن شدن علت سقوط اين هواپيما از اين پس چنين حوادث تلخي را شاهد نباشيم.

هیچ نظری موجود نیست: