۱۳۸۷ شهریور ۱۹, سه‌شنبه

يني‌شفق: مانور نظامي تركيه با آمريكا و اسرائيل رسوايي تركيه است

روزنامه ترك زبان "يني‌شفق" در تفسيري به قلم "هاكان آلبايراك"، با اشاره به برگزار شدن مانور مشترك نظامي تركيه با آمريكا و اسراييل در اواخر ماه آگوست در درياي مديترانه نوشت: " اين مانور علاوه بر اينكه يك رسوايي است عامل بي‌اعتمادي كشورهاي اسلامي به تركيه نيز مي باشد".
اين روزنامه نگار در مقاله خود با اشاره به انتخاب نام "جستجو و نجات" براي اين مانور مي نويسد: "از مسئولان كشور مي پرسم با آمريكا و اسرائيل در درياي مديترانه به دنبال چه‌ چيزي هستيد و مي‌خواهيد چه كسي را نجات دهيد؟!".
آلبايراك در ادامه ضمن انتقاد از برگزاري اين مانور نظامي مي نويسد: "آيا اين مانور براي نجات يك كشتي فرضي ارتش اسرائيل است كه در جنگ آسيب ديده است؟! آيا در اين مانور نظامي مشترك با آمريكا و اسرائيل دنبال سربازان گمشده فرضي آمريكايي در يك جنگ احتمالي بين سوريه و آمريكا مي‌گرديد! ؟.
مفسر "يني‌شفق" با اشاره به محل برگزاري اين مانور مشترك خطاب به مسئولان كشورش مي‌نويسد: "آيا اين مانور نظامي، در كشورهاي اسلامي منطقه تداعي‌ كننده همراهي تركيه با رژيم صهيونيستي و آمريكا نيست!؟ آيا اين تمرين نظامي تداعي‌كننده آمادگي در جنگ عليه مسلمانان نيست!؟.
به عقيده اين نويسنده هرچند آنكارا در بيانيه‌هاي رسمي انگيزه و اهداف برگزاري اين مانور را صلح آميز و دوستانه اعلام كرده اما به نظر مي‌رسد كه كشورهاي اسلامي اين ادعا را قبول نخواهند كرد.
آلبايراك در ادامه مقاله خود از دولت تركيه مي‌خواهد كه اگر واقعا انگيزه برگزاري اين گونه تمرين‌هاي نظامي صلح آميز و دوستانه است با كشور دوست سوريه نيز مانور نظامي برگزار كند.
مفسر "يني‌شفق" در قسمت پاياني يادداشت خود خطاب به مقامات ترك مي‌نويسد: "اگر آمريكا و رژيم صهيونيستي به برگزاري مانور مشترك تركيه با سوريه اعتراض كنند در جواب به آنان بگوييد كه انگيزه و اهداف اين مانور صلح آميز و دوستانه است چرا كه درباره مانور مشترك با آمريكا و اسرائيل نيز اين‌گونه اظهار شده است ".
در مانور مشترك نظامي اخير 3 كشور، چندين كشتي از آمريكا، تركيه و اسراييل به همراه چندين فروند بالگرد و هواپيماهاي جاسوسي جهت پشتيباني از نيروهاي دريايي شركت داشتند.

هیچ نظری موجود نیست: