۱۳۸۹ بهمن ۲۱, پنجشنبه

"مدرسه ارمني در آينه زمان"

مسوول برگزاري نمايشگاه در اصفهان: نقشه معماري مدرسه از ويژگي‌هاي خاص آن است
خبرگزاري دانشجويان ايران - اصفهان
سرويس: شهرستان‌ها 1389/11/20
به مناسب يكصدوسي‌امين سالگرد تاسيس مدرسه "آرمن" (مرکزي) و صدودهمين سالگرد تاسيس مدارس "کانانيان" و "کاتارينيان" نمايشگاه مدرسه ارمني در آينه زمان برگزار شد.
مسوول برگزاري نمايشگاه مدرسه ارمني در آينه زمان درخصوص اين نمايشگاه گفت: نمايشگاه از دو بخش تشکيل شده است؛ يک بخش شامل نمونه‌هايي از فرم لباس دانش آموزان و معلمان مدارس است که قديمي ترين نمونه آن مربوط به سال 1850ميلادي است و در کنار لباس‌هاي به نمايش درآمده عکس دانش آموزان و معلمان نيز با همان البسه به نمايش گذاشته شده است.
"کارين درماتوروسيان" در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه اصفهان، با بيان اينکه عکس‌هاي به نمايش درآمده همگي متعلق به کلکسيون "لئون ميناسيان" است، اظهار داشت: قديمي‌ترين عکس مربوط به سال 1800ميلادي است.
بخش دوم نمايشگاه شامل کتاب‌هاي آموزشي و وسايل و تجهيراتي است که در مدارس جلفا مورد استفاده بوده که شامل برجسته نما، اسلايد، نقشه‌هاي قديمي دستگاه توليد برق، دستگاه تقطير، افلاک نما و ميکروسکوپ است.
وي افزود: در حال حاضر آزمايشگاه مدرسه کانانيان جزو يکي از بهترين آزمايشگاه‌هاي مدارس منطقه 3 آموزش و پرورش اصفهان است.
مسوول برگزاري نمايشگاه با اشاره به عکس بانو "مانوک هردانانيان" گفت: نخستين مدرسه دخترانه ارامنه در سال 1858 در جلفا توسط ايشان بنا شد.
وي ادامه داد: بانو هردانانيان متولد جلفاي اصفهان و از خانواده فقيري بود، وي مدتي ايران را ترک کرده و دراندونزي زندگي مي‌کرد، سپس به ايران بازگشت و کلاس‌ها را در دير "کاتارينه مقدس" براي دختران برگزارکرد، پس از مدتي نيز اولين مدرسه را در جلفاي اصفهان تاسيس كرد.
وي ادامه داد: پس از وي همسر "گئورگ کانانيان" بنا به وصيت شوهرش مدرسه کانانيان را به عنوان اولين مدرسه دخترانه ارمني درمنطقه جلفا اصفهان ساخت و آن را به نام شوهرش کانانيان نامگذاري کرد.
درماتوروسيان يکي از ويژگي‌هاي خاص مدرسه کانانيان را نقشه معماري آن توسط مهندسان روسي در مسکو دانست و گفت: براي ساخت آن مواد و مصالح از روسيه به ايران آورده شد و در سال‌هاي ابتداي شروع به کار کانانيان به عنوان مهد کودک مورد استفاده بود.
وي بيان داشت: آلات موسيقي، دستگاه چرخ خياطي و وسايل و ابزار نجاري گواه آن است که دانش آموزان اين مدرسه درزمينه‌هاي هنري نيز آموزش‌هايي را دريافت مي‌کردند.
هم چنين "ريما سيمونيان"، معاون راهنمايي و دبيرستان کانانيان با بيان اينکه مدرسه کانانيان به خاطر قدمت و زيبايي ساختمان و بار علمي دانش آموزان و فارغ التحصيلان به عنوان يکي از 8 مدرسه ماندگار ايران و يکي از مدارس ماندگار اصفهان ثبت شده است، گفت: امسال نيز مدرسه کانانيان در بين مدارس ارمني زبان دنيا توانست رتبه دوم را به دليل تلاشي که براي حفظ زبان ارمني در ايران انجام داده است، کسب كند.
وي در گفت‌وگوبا خبرنگار ايسنا منطقه اصفهان، اظهار داشت: با توجه به اينکه حدود چند ماه است با ساخت مجتمع آموزشي در محوطه مدرسه آرمن دانش آموزان مدرسه کانانيان و کاتارينيان به اين مجتمع انتقال داده شده‌اند، پيشنهاد مي‌کنم فضاي مدرسه کانانيان و کاتارينيان به موزه آموزش و پروش تبديل شود.
وي خاطرنشان کرد: از حدود 500 دانش آموز ارمني در اصفهان 150 دانش آموز دختر در مدرسه کانانيان مشغول به تحصيل هستند.
نمايشگاه مدرسه ارامنه در آينه زمان از 19 تا 25 بهمن ماه صبح‌ها از ساعت10 الي 12 و عصرها از ساعت 16 الي 18 در مجتمع آموزشي کانانيان داير است.

هیچ نظری موجود نیست: