۱۳۹۰ دی ۳, شنبه

اعلام همبستگی کنگره ارامنه اروپا در پاسخ به اطلاعيه رهبران و مسئولين اقليت‌های ملی جمهوری آذربايجان

کنگره ارامنه اروپا از اطلاعيه مشترك شما رهبران و نمايندگان اقلیتهای ملی جمهوری آذربايجان، كه طی آن امضاء كنندگان بر پايمال شدن حقوق ملی مردم بومی منطقه و اعمال سياست‌های ضد بشری عليه آنان توسط حکومت آذربايجان تاکید ورزیده‌اند، قدردانی نموده و سپاس خود را از حمایت شما از مردم آرتساخ-قراباغ که برای آزادی و حقوق انسانی و ملی خود پایداری و مبارزه می‌کنند، ابراز مي‌دارد.

شما تالشي‌ها، لزگي‌ها، اودي‌ها، لات‌ها، آوارها، تساخورها، روتول‌ها و ... به عنوان اقلیت های ملی و مردم بومی منطقه، امروز در موطن خويش همان رنجی را تحمل مي‌كنيد كه ده‌ها سال مردم آرتساخ – قراباغ متحمل شده اند. و همچنان كه شما به حق در اطلاعيه خود ذكر نموده‌ايد، اقلیت‌های ملی را از سخن گفتن و ترانه‌سرایی به زبان مادری و يادگيری تاريخ و ارتقای سطح فرهنگ و هنر خود، منع نموده‌اند.

اقلیت‌های ملی و مردم بومی منطقه قرن‌های متمادی در كنار هم زيسته و به دور از دشمنی و کینه ورزی در راستای رشد و شكوفايی ارزش‌های ملی و فرهنگی خود گام برداشته‌اند. شما، اقلیت‌های ملی و مردم بومی منطقه، كه اكثريت جمعيت جمهوری آذربايجان را تشكيل مي‌دهيد نیز، همچون ارامنه، برای مقابله با فشارهای مستمر حكام باكو كه با هدف اجرای سياست استحاله ملی و اضمحلال فرهنگی صورت می‌گیرد، ناگزير به دفاع از حقوق خود برخاسته‌اید.

پيروزی مردم سرزمين كوچك و كم جمعيت آرتساخ-قراباغ در جنگ نابرابر تحميل شده از سوی حكام باكو نه به دليل داشتن تسليحات بيشتر و پيشرفته‌تر نسبت به ارتش آذربايجان، بلكه به دليل حقانيت مبارزه آنان‌ بوده است، آنان از سرزمين چند هزار ساله، خانه و خانواده خود دفاع مي‌كردند.

بگذار كه اطلاعيه شما، چنانكه خود به حق در آن متذكر شده‌ايد، میثاق زندگی مسالمت‌اميز ملل قفقاز، و سند محكوميت اعلانهای جنگ افروزانه وغير مسئولانه هرروزه حاكمان باكو باشد.

مطمئن باشید که ارامنه شجاع آرتساخ اعلان‌های جنگ طلبانهٌ‌ هرروزهٌ حکام آذربايجان را با به تمسخر میگیرند، زيرا ايمان دارند كه در صورت كوچكترين تجاوزی، دولت باكو بار ديگر شكست سختی را متحمل خواهند شد، شكستی كه تمامی قدرت‌های مستبد و اشغالگر تاريخ آن را تجربه كرده‌اند.

کنگره ارامنه اروپا به عنوان بخشی از وراث نجات يافتگان نسل كشی ارمنيان درسال 1915 توسط تركيه، فشارها و جوری كه هر روز بر شما روا می گردد را كاملاً درک نموده و ضمن اعلام همبستگی با شما، ظلم و ستمی كه از سوی دولت باكو بر ملت‌های شما روا مي‌گردد را محکوم کرده و از جامعه جهانی، به ويژه نهادهای ذی‌ربط اروپايی، از جمله سازمان‌های حافظ حقوق بشر مي‌خواهد كه با استناد براصل حمايت از ملل تحت ستم، با اتخاذ تدابیر مناسب و بازدارنده در جهت رفع تبعیض، ظلم و فشار افسار گسيخته‌ای كه رژيم جمهوری آذربايجان بر اقلیت‌های ملی و مردم بومی منطقه وارد می‌کند، اقدام به عمل آورده، و خواهان احترام و احقاق حقوق اقليت‌های ملی از سوی حکومت آذربایجان شوند.

کنگره ارامنه اروپا
استكهلم، 20 دسامبر 2011

هیچ نظری موجود نیست: