۱۳۹۰ خرداد ۸, یکشنبه

خداوند مجازاتش كند

قسم دانش آموزان تركيه: "من ترك هستم، حق با من است"

"صلاح‌الدين دميرتاش"، رهبر حزب كردي "صلح و دمكراسي" تركيه از تمامي مراكز آموزشي و مردم خواست تا از قسم دادن اجباري دانش آموزان در مدارس بپرهيزند.
او مي‌گويد: بايد از وادار كردن كودكان به اداي چنين قسم نژادپرستانه‌اي دور نگاه داشت.
دميرتاش در اين باره گفت: "در صورت عدم مشاركت در چنين برنامه‌اي (اداي قسم) هيچ جرم و مجازاتي براي نافيان در نظر گرفته نشده است، لذا از تمامي هموطنان درخواست مي‌كنم كه در قبال چنين درخواستي از خود نافرماني نشان دهند و اجازه ندهند كودكان چنين قسمي را ادا كنند".
وي افزود: "ما مجبور نيستيم كه چنين قسم ظالمانه‌اي را كه در سال 1934 از سوي فردي نژادپرست تدوين شده است قبول كرده و آن را تكرار نمائيم".
قابل ذكر است، كه دانش آموزان مدارس تركيه در مراسم صبحگاهي خود بايد اين قسم را تكرار نمايند، "من ترك هستم، حق با من است، هر كه بگويد ترك هستم، خوشبخت و سرافراز است".
اين براي چندمين بار است كه رهبر حزب كردي "صلح و دموكراسي" از سياست‌هاي نژادپرستانه حاكم بر قوانين كشور انتقاد و تبعيضات عليه اقليت‌هاي اين كشور، از جمله كردها را به شدت مورد نكوهش قرار داده است.
دميرتاش اواخر ارديبهشت ماه با حضور در مراسم خاكسپاري يكي از 12 مبارز كردي كه توسط نيروهاي امنيتي به قتل رسيده بودند، "رجب طيب اردوغان"، نخست وزير تركيه را به خاطر ادامه سياست كشتار كردها به عنوان ابزاري براي كسب آرا مورد انتقاد شديد قرار داد.
به نوشته روزنامه "مليت" در مراسم خاكسپاري "عبدالقادر آي"، مبارز كشته شده كرد، دميرتاش طي سخناني گفت: "آنان بر اين عقيده‌اند، كه "در آستانه انتخابات، هر چه بيشتر از اعضاي پ.ك.ك. به قتل برسانند به همان نسبت بر تعداد آراءشان افزوده خواهد شد". من اين سياست حزب حاكم را نفي مي‌كنم، سياستي كه با ريختن خون تلاش مي‌كند آرا به دست آورد. بگذار خداوند هزاران بار آنان را به خاطر اين كارشان مجازات كند".
يادآور مي‌گردد؛ اواخر ارديبهشت ماه در جريان دو عمليات 12 تن از مبارزين كرد توسط نيروهاي امنيتي تركيه به قتل رسيدند، بعد از اين كشتار، تظاهراتي در شهرهاي كردنشين به راه افتاد كه در جريان آن ميان تظاهركنندگان و نيروهاي پليس زد و خوردهايي به وقوع پيوست. در شهرهاي دياربكر و شرناك مردم به نشان اعتراض به اين كشتارها مغازه‌ها و اماكن كسب و كار خود را تعطيل كردند و در برابر دفاتر حزب "صلح و دموكراسي" پرچم سياه برافراشته شد.

هیچ نظری موجود نیست: