۱۳۹۰ خرداد ۸, یکشنبه

افشاء جاسوسي اسرائيل عليه ايران از طريق خاك جمهوري آذربايجان

اسناد محرمانه وزارت خارجه آمريكا حكايت از آن دارد كه اسرائيل از خاك جمهوري آذربايجان عليه ايران جاسوسي مي‌كند.
به گزارش "عصر ايران" به نقل از روزنامه "العرب اليوم"، چاپ لندن، بر اساس يكي از اسناد سري وزارت خارجه آمريكا كه توسط سايت "ويكي ليكس" فاش شده است، اسرائيل از خاك جمهوري آذربايجان براي جاسوسي از ايران استفاده مي‌كند.
سفارت آمريكا در باكو در ژانويه 2009 در گزارشي به وزارت امور خارجه آمريكا در واشنگتن منبع اين موضوع را گفتگوهاي ديپلمات‌هاي آمريكايي و اسرائيلي در باكو اعلام كرده است. براساس اين گزارش، اسرائيل و جمهوري آذربايجان قراردادهاي چند صد ميليون دلاري خريد اسلحه امضا كرده‌اند. اسرائيل تلاش مي‌كند هم پيماني خود را با جمهوري آذربايجان كه داراي مرزهاي طولاني با ايران است، حفظ كند.
اسرائيل و جمهوري آذربايجان همچنين توافقنامه‌اي در زمينه طرح مشترك براي ساخت هواپيماهاي كوچك بدون سرنشين براي مقاصد نظامي امضا كرده‌اند كه شركت صنايع نظامي اسرائيل 51 درصد از اين شراكت را در اختيار خود دارد.
جمهوري آذربايجان پيش از اين قراردادهاي تسليحاتي را با شركت‌هاي اسرائيلي از جمله "سولتام" و "تديران" امضا كرده بود. شركت سولتام گلوله‌هاي خمپاره و سكوهاي خمپاره‌انداز و شركت تديران صنايع ارتباطي و موشكي توليد مي‌كند.
اين گزارش مي‌افزايد: هدف اساسي اسرائيل از اين روابط، حفظ آذربايجان به عنوان يك هم پيمان عليه ايران، استفاده از اين كشور براي دست‌يابي به اطلاعات جاسوسي و بهره‌مندي از جمهوري آذربايجان به عنوان بازاري براي توليدات نظامي است.
جمهوري آذربايجان نيز از طريق اين قراردادهاي تسليحاتي با اسرائيل مي‌تواند سامانه‌هاي پيشرفته‌ي نظامي را براي افزايش توانمندي‌هاي جنگي خود به دست آورد، تا در صورت بروز نزاع با ارمنستان از آن عليه اين كشور استفاده كند.
سفارت آمريكا در باكو مي‌افزايد: "جمهوري آذربايجان از روسيه، كشورهاي اروپايي و آمريكا درخواست خريد تسليحات كرده بود ولي پاسخي دريافت نكرد، لذا به خريد سلاح از اسرائيل روي آورد". در اين گزارش تاكيد شده است كه جمهوري آذربايجان در زمان جنگ عليه غزه، مانع از برگزاري تجمع و تظاهرات در مقابل سفارت اسرائيل در باكو شد اما در مقابل، اجازه داد تجمع اعتراضي در مقابل سفارت ايران در باكو برگزار شود.

هیچ نظری موجود نیست: