۱۳۹۰ بهمن ۳, دوشنبه

به رسميت شناخته شدن نسل‌كشي

شوراي شهر "كاميناس" استان "سائو پائولو"ي برزيل واقعيت نسل‌كشي ارمنيان را به رسميت شناخت. شهرداري اين شهر با صدور بيانيه‌اي اعلام كرد: شهردار "ويلاگاران" در تاريخ 16 دسامبر (25 آذر) مصوبه 20 نوامبر (29 آذر) شوراي شهر مبني بر به رسميت شناختن نسل‌كشي ارمنيان را امضا كرد. با امضا، شهردار و انتشار خبر آن در شماره 19 دسامبر (28 آذر) نشريه "دياريوافيسيال" ارگان رسمي شهرداري اين مصوبه قانوناً قدرت اجرائي يافت. بدين ترتيب روز 24 آوريل به عنوان روز گرامي‌داشت خاطره قربانيان نسل‌كشي ارمنيان و نيز يكي از روزهاي مهم تقويم اين شهر ثبت گرديد تا هر ساله اين روز به عنوان يادروز قربانيان نسل‌كشي سال 1915 ارمنيان گرامي داشته شود.
شهر "كاميناس" داراي 1.2 ميليون نفر جمعيت بوده و از مراكز مهم توليدات صنعتي، كشاورزي، علوم و فرهنگ برزيل به شمار مي‌رود. در اين شهر جامعه‌اي كوچك از ارمنيان زندگي مي‌كنند.

انتشار خاطرات يك گردشگر ترك درباره ملاقات با "استيو جابز"، نابغه خلاق دنياي كامپيوتر در رسانه‌هاي تركيه، جنجال آفريد.

"اصيل تونچر" در بيان خاطراتش از ملاقات با جابز، كه به عنوان يك توريست در استانبول به سر مي‌برد، مي‌گويد: "جابز ترك‌ها را دشمن مي‌پنداشت و حتي در زمان دور شدن از من از دست دادن با من خودداري كرد".
تونچر در بيان جزئيات ملاقاتش با جابز اظهار داشته است: "زماني كه من همراه وي به مسجد "اياصوفيه" نزديك شديم، شروع به تعريف تاريخ اياصوفيه نمودم و گفتم كه اين مسجد قبلاً كليسا بوده كه بعداً به مسجد تبدل شده است. جابز شروع به پرسيدن سوالاتي از من نمود.
او پرسيد: شما ترك‌ها با آن همه مسيحي چه كار كرديد؟ و بدون آنكه منتظر پاسخ من بماند و من كلمه‌اي به زبان آورم بلافاصله پرسيد: شما 1.5 ميليون تن از ارمنيان را قتل‌عام كرده‌ايد. به من بگوئيد آن چگونه به وقوع پيوست؟"
"اصيل تونچر" در ادامه بيان خاطراتش گفته است كه صحبت‌هاي من در نفي اين گفته‌ها "جابز" را بيشتر عصباني نمود تا حدي كه وي يك روز قبل از پايان مدت تعطيلاتش تركيه را ترك نمود. وي در زمان ترك استانبول حتي كلمه‌اي با من سخن نگفت و دست من را كه براي خداحافظي به طرفش دراز كرده بودم نفشرد.
يادآور مي‌گردد كه در كتاب "زندگي‌نامه استيو جابز" آمده است كه خانم كلارا هاكوپيان مادر ناتني وي كه عهده‌دار مراقبت و نگهداري وي بود يكي از بازماندگان نسل‌كشي ارمنيان بود كه نقش بسزائي در تربيت و ثبات شخصيتي وي ايفا كرده بود.
استيو جابز در تاريخ 5 اكتبر (13 مهر) در سن 56 سالگي به علت بيماري سرطان درگذشت. از وي به عنوان نابغه عرصه علوم كامپيوتر و باني شركت "اپل" نام برده مي‌شود.

كشتار "درسيم"

موضوع كشتار ساكنان منطقه "درسيم" تركيه در سال‌هاي 38-1937 به تلويزيون نيز كشيده شد. خانم "ناگهان آلچي"، مجري توانا و نامي تلويزيون كه با بيان نظرات صريح و شجاعانه‌اش در تركيه چهره‌اي شاخص به شمار مي‌رود، در برنامه تلويزيوني شبكه رف‌ظشغثذ كه از سياست‌هاي دولت پشتيباني مي‌كند با اظهار نظر شجاعانه خود جنجال آفريد.
خانم آلچي در برنامه تلويزيوني كه به طور مستقيم پخش مي‌شد، وقايع درسيم را "نسل‌كشي" ناميد. اين گفته بلافاصله با واكنش مدير برنامه و حضار شركت كننده در برنامه روبرو گشت. مدير برنامه با گفتن اينكه به كارگيري واژه نسل‌كشي بسيار خطرناك است، زيرا تركيه سال‌هاي مديدي عليه ادعاي ارمنيان مبني بر نسل‌كشي نياكان آنان مبارزه مي‌كند، اظهار داشت: "مسئله نسل‌كشي ارمنيان از بخت بد ما هر ساله همچون شمشيري بر بالاي سر تركيه آويزان است". در واكنش به اين سخنان خانم ناگهان آلچي صراحتاً گفت: رويدادهاي سال 1915 يك شرم بزرگ محسوب مي‌شود. اگر تركيه با اين موضوع بسيار زودتر و به صورت معقولانه برخورد مي‌كرد، حال در چنين شرايطي گرفتار نمي‌گرديد و ناچار به قبول كشتارهاي وسيع و كوچ اجباري نمي‌شد.
شايان ذكر است كه در جريان كشتارهاي وسيع درسيم نظاميان تركيه ساكنان هزاران روستا و قصبه را به خاك خون كشاندند. طبق آمارهاي مختلف در جريان اين كشتارها تا 100 هزار تن به قتل رسيده‌اند. در جريان اين كشتارها هزاران تن از ارمنيان شرق تركيه كه در جريان نسل‌كشي سال 1915 جان سالم به در برده و به روستاهاي منطقه كردنشين درسيم پناه برده بودند نيز به قتل رسيدند. بدين ترتيب يك بار ديگر فرزندان و نوادگان آناني كه از نسل‌كشي سال 1915 رهائي يافته بودند، اين بار در درسيم قتل‌عام شدند.

خودداري از امضا

سه حزب حاضر در مجلس ملي تركيه در اعتراض به مصوبه مجلس ملي فرانسه در مورد مجازات انكاركنندگان نسل‌كشي ارمنيان، يادداشت اعتراضيه‌اي را تهيه و مبادرت به جمع آوري امضا از نمايندگان نمودند.
به نوشته روزنامه "حريت" در اين يادداشت آمده است: "مجلس ملي فرانسه با عنايت به اسناد مغرضانه و يك‌جانبه مصوبه‌اي صادر كرده است كه نه تنها نمي‌تواند مورد پذيرش قرار گيرد بلكه اشتباهي تاريخي نيز به شمار مي‌رود".
به نوشته اين روزنامه، نمايندگان ترك وقتي كه اعضاي حزب كردي "صلح ودمكراسي" در مجلس از امضا اين يادداشت اعتراضيه خودداري كردند كاملاً متعجب شدند.
"هاسيپ كاپلان"، معاون فراكسيون حزب صلح و دمكراسي در اين خصوص گفته است، آنان از امضا اين سند اعتراضي بدان دليل خودداري كرده‌اند كه مطالب آن را به هيچ وجه بازگو كننده واقعيت‌هاي آن مقطع از تاريخ نمي‌دانند.
پيش‌تر نيز يك نماينده اين حزب كردي طي سخنراني در مجلس تركيه با بيان اين كه فرهنگ كشتار از دير زمان در تركيه وجود داشته است، به نسل‌كشي ارمنيان در تركيه اشاره كرده بود.

احداث پايگاه

به گفته برخي منابع جمهوري آذربايجان، آمريكا در تلاش است تا در اراضي اين جمهوري پايگاه نظامي تاسيس نمايد و مذاكرات مستمري را در اين خصوص با اين كشور اغاز كرده است.
خبرگزاري "پوليگون" آذربايجان با اعلام اين خبر به نقل از "منابع موثق" نوشته است، هرچند مذاكرات در اين خصوص همچنان ادامه دارد اما تاكنون دست آورد مشخصي از آن حاصل نگرديده است، زيرا مقامات باكو نيك مي‌دانند كه در صورت تاسيس پايگاه نظامي در خاك آن كشور و حضور نيروهاي آمريكائي در آن توازن امنيتي منطقه بر هم خورده و روابط با همسايگان مهمي چون روسيه و ايران حالت خصمانه به خود خواهد گرفت. مقامات باكو با درك اين مهم با موضوع احداث پايگاه بسيار با احتياط برخورد مي‌كنند. اما با اين حال احتمال احداث آن را نفي نكرده و نهايتاً پاسخ رد به درخواست واشنگتن نمي‌دهند.
به گزارش اين خبرگزاري، آذربايجان براي دادن پاسخ مثبت به امريكا سه شرط اساسي زير را مطرح كرده است:
1- واشنگتن بايد براي حل‌وفصل مناقشه قراباغ آن گونه كه باب ميل باكو است، به آذربايجان كمك كرده و "تماميت ارضي" آن را محقق سازد.
2- موضوع احداث اين پايگاه نظامي را ابتدا با مسكو حل‌وفصل نمايد.
3- واشنگتن بايد از تكرار حوادثي مشابه آنچه در كشورهاي عربي روي داد در جمهوري آذربايجان جلوگيري كرده و تلاش‌هاي بين‌المللي را در اين راستا متوقف سازد.
پيشتر نيز يك نشريه اپوزيسيون دولت خبري مبني بر آماده شدن زمينه ايجاد چنين پايگاهي در خاك جمهوري خودمختار نخجوان با مشاركت نيروهاي جمهوري آذربايجان به چاپ رسانده و حتي اعلام كرده بود كه مانورهايي در راستاي آماده‌سازي فعاليت‌هاي اجرايي و نيز آموزش نظاميان آذربايجان در حال انجام است.

بحث در مورد نسل‌كشي ارمنيان در تلويزيون تركيه

طي برنامه "روز 32" شبكه تلويزيوني معروف "كانل دي" تركيه "سوان نشانيان"، نويسنده معروف ارمني اهل استانبول و "اميت ازداق"، عضو حزب "حركت ملي" تركيه با موضوع تصويب پيش‌نويس قانون مجازات منكرين نسل‌كشي ارامنه در مجلس ملي فرانسه بحث كرده‌اند. ضمن اين برنامه نويسنده معروف تاكيد نموده كه تركيه بايد به خاطر نسل‌كشي ارامنيان توسط حكومت تركان عثماني از ارامنه عذرخواهي كند.
نشانيان تاكيد كرده است: "سي سال است كه تركيه براي انكار نسل‌كشي ارمنيان مبارزه مي‌كند، ولي جهان دروغ‌هاي تركيه را باور ندارد. اگر تركيه سي سال ديگر نيز به مبارزه خود ادامه دهد به اهداف خود نخواهد رسيد، چون ارامنه به جهان براي شناسايي اين جنايت مجبور مي سازند.
عضو حزب حركت ملي به نوبه خود اصرار كرده است كه "تركيه مقصر نيست و هرگز عذرخواهي نخواهد كرد. و حزب وي در صورت به قدرت رسيدن به مقابله با مبارزه ارامنه براي شناسايي رسمي نسل‌كشي بر خواهد خاست".

حمايت مجلس ملي جمهوري آذربايجان از تركيه

مجلس ملي جمهوري آذربايجان در حمايت از تركيه خواستار تجديد نظر در لايحه مجازات منكران نسل‌كشي ارمنيان در مجلس سناي فرانسه شد.
به گزارش "آران نيوز" به نقل از منابع خبري تركيه، "اوقتاي اسدوف"، رييس مجلس ملي جمهوري آذربايجان گفت: "در اين خصوص كميسيوني در مجلس جمهوري آذربايجان تشكيل شده كه روند تصويب اين لايحه در مجلس سناي فرانسه را پيگيري مي‌كند".
اسدوف گفت: "اين كميسيون در نامه‌اي به مجلس سناي فرانسه خواهان رد اين لايحه خواهد شد." رييس مجلس ملي جمهوري آذربايجان اظهار داشت: "اين تصميم مجلس جمهوري آذربايجان در راستاي همكاري‌هاي مجالس كشورهاي ترك‌زبان صورت مي‌گيرد".
اتحاديه مجالس كشورهاي ترك‌زبان از تركيه، جمهوري آذربايجان ، قزاقستان و قرقيزستان تشكيل شده است.
در لايحه‌اي كه از سوي دولت فرانسه به مجلس ملي اين كشور ارائه و تاييد شد، منكران نسل‌كشي ارامنه در دولت عثماني در سال 1915 به يك سال زندان و پرداخت 45 هزار يورو جريمه محكوم مي‌شوند.
اين لايحه در صورت تصويب در مجلس سناي فرانسه به عنوان قانون اجرايي خواهد شد.

گرداب تحريف و تزوير

به گفته "ارول دوران" نماينده آشوري مجلس تركيه كه به نمايندگي از حزب كردي "صلح و دموكراسي" وارد مجلس شده است، در كتب درسي جديد تاريخ، همچنان مطالبي عليه ارمنيان و آشوري ها نگاشته مي شود. كه باعث ترويج حس كينه و دشمني در ميان دانش آموزان عليه آنان مي شود.
به گزارش خبرگزاري آناتولي تركيه، اين نماينده مجلس تاكيد كرده است: "در كتاب جديد تاريخ كلاس دهم كه از سوي وزارت آموزش ملي تركيه به چاپ رسيده است مطالب سخيفي منتشر شده كه پايمال كننده حقوق بشر است".
به گفته "ارول دوران"، در اين كتاب مطالبي عليه ارمنيان و آشوري‌ها به چاپ رسيده است كه حس تنفر و كينه و نيز توهين عليه آنان را ترويج مي‌كند. وي تاكيد كرده است كه در خصوص اين موضوع با وزير آموزش ملي ملاقات و گفت‌وگو كرده است. شخص وزير نيز ضمن اظهار تاسف از چاپ چنين مطالبي گفته است كه اين مسئله قبل از وزارت وي انجام گرفته است.
بعد از انعكاس اعتراض نماينده مجلس در جرائد و سايت هاي خبري مختلف، "عمر دينچر" وزير آموزش و پرورش ملي تركيه در گفتگو با نشريه "حريت ديلي نيوز" گفت، از انتشار هر گونه مطالب در كتب درسي كه مروج حس تنفر و دشمني عليه ارمنيان و آشوري ها باشد، ممانعت خواهد شد. (؟!) وي افزود: "نه تنها ارمنيان و آشوري ها بلكه ترك ها و كرد ها نيز بايد عليه اينگونه كتب و مطالب درسي كه نزد كودكان و نوجوانان ما حس تنفر و كينه ترويج مي كنند واكنش نشان دهند. (؟!) اين مسئله براي ترسيم آينده اي صلح آميز بسيار مهم است." به گفته وي، چنانچه دولت سريعاً در مورد بازنگري مطالب كتب درسي از خود نشان ندهد، با شكايت هاي قضايي روبرو خواهد گشت. (البته نگراني از بابت طرح شكايت اتباع اين كشور در دادگاها و مراجع اروپاي است.آراكس)
يادآور مي‌گردد؛ انتشار چنين مطالبي دهه‌هاي متوالي در كتب درسي مدارس تركيه امري عادي بوده است. با چاپ چنين مطالبي كه عملاً در راستاي سياست حكام تركيه در خصوص ترويج حس تنفر و كينه عليه مليت‌هاي اين كشور صورت مي‌گرفته، دولت مردان اين كشور طي دهه‌هاي متمادي نسلي بيمار در اين كشور تربيت كرده‌اند كه تمامي ملل ساكن اين كشور اعم از ارمنيان، آشوري‌ها، كردها، علوي‌ها، اعراب و غيرو را دشمن و خائن به كشور و قاتلان ملت ترك مي‌پندارد. اين سياست آنچنان كارساز واقع شد كه نسل‌هاي متوالي اين كشور حاضر به نگاه واقع بينانه به گذشته و تاريخ خود نشدند. و به نظر مي آيد تنها راه نجات نسل جديد تركيه، بيرون آمدن از گرداب تحريف و تزويري است كه ملي‌گرايان و پان‌تركيست‌هاي اين كشور مشوق و باني آن هستند.
هرچند در دهه اخير طيفي از روشنفكران و قشر آگاه ترك با جسارتي ستودني در مسير آگاه ساختن افكار عمومي با بخشي از واقعييت‌هاي سياه تاريخ آن كشور حركت كرده‌اند اما تا رسيدن به مقصد، كه همانا آگاهي و آشتي جامعه تركيه با گذشته‌شان است، راهي بس دراز در پيش است.

فرهنگ كشتار

سخنان نماينده كرد مجلس ملي تركيه باعث ايجاد جنجال در صحن مجلس آن كشور گرديد. "سره سكاك"، نماينده حزب كردي "صلح و دموكراسي" از شهر موش طي سخناني در مجلس آن كشور گفت: "در چنين روزي يعني 19 دسامبر (28 آذر) سال 1978 در منطقه "ماراش" صدها تن از علوي‌ها به قتل رسيدند. چه باك كه فرهنگ كشتار از دير زمان در دل و جان ما رسوخ كرده است. در سال 1915 ارمنيان، سپس يوناني‌ها و بعد كردها كشتار شدند". اين سخنان "سكاك" در صحن مجلس اعتراضاتي را پديد آورد. شماري از نمايندگان از وي خواستند تا از به كار بردن واژه كشتار براي وقايع 1915 خودداري كرده و گفته‌هاي خود را پس بگيرد.
"سره سكاك" در واكنش به اين اعتراضات اظهار داشت: "بايد تاريخ را فرا گرفت و با واقعيت‌هاي آن روبرو شد".

اعتراض آشوري‌ها

جامعه آشوري‌هاي ساكن تركيه و خارج از آن، از روند قضايي يكي از گرامي‌ترين اماكن‌ مذهبي ايشان موسوم به كليساي جامع "مور گابريل" در تركيه اظهار نارضايتي كردند.
"اوگيل توركر"، رييس اتحاديه انجمن‌هاي آشوريان در گفت‌وگو با نشريه "حريت ديلي نيوز" با بيان اين نكته، افزود: تلاش مي‌كنند كه اين پرونده را صرفاً اعتراض اهالي يك روستا نشان دهند در حالي كه آن در اصل ماهيتي مذهبي- سياسي پيدا كرده است.
به گفته اين فعال آشوري، هم اينك عليه هيئت امناي اين كليسا پنج شكايت مطرح شده، كه شكايت وزارت جنگل‌داري و سازمان بودجه نيز از آن جمله‌اند.
وي ضمن اظهار نارضايتي از روند موجود، به حريت گفته است: "اراضي كه هزاران سال از آن ما بوده، اينك به ديگران رسيده است. ما خواهان آن هستيم كه اين موضوع از طريق دادگاه حل‌وفصل گردد، اما در عين حال اميد زيادي بدان نداريم".
به گفته رييس اتحاديه انجمن‌هاي آشوريان با گذشت زمان اراضي اطراف كليساي جامع آشوري‌ها مسكوني و قصبه‌هايي در آن شكل گرفته است، بعدها اهالي اين دهكده‌ها به دادگاه شكايت برده‌اند كه كليسا اراضي آنان را قصب مي‌كند.(؟!) به گفته اين فعال آشوري جامعه آشوريان تا رسيدن به حقوق قانوني خود از هيچ تلاشي فروگذار نخواهد كرد.

خريد ورزشكار

جمهوري آذربايجان همچنان در تلاش است تا ورزشكاران زبده ديگر كشورها را خريداري كرده و با دادن تابعيت آنان را به عضويت تيم‌هاي ملي خود در آورد। به نوشته نشريه "يني مساوات" آذربايجان و سايت يورو بسكت فدراسيون بسكتبال جمهوري آذربايجان در تلاش است تا با پيدا كردن بسكتباليست‌هاي مجرب آنان را قبل از آغاز مسابقات مهم سال 2013 موسوم به "يوروبسكت" به عضويت تيم ملي آن كشور در آورد.
به نوشته اين سايت: مسئولين فدراسيون بسكتبال آذربايجان از هم اكنون مذاكراتي را با دو بازيكن نامي اين رشته "جيسن كارولين" از تيم "رئال" و "نيك كانر" از تيم "والنسيا"ي اسپانيا براي به خدمت گرفتن در تيم ملي آن كشور آغاز كرده‌اند.
يادآور مي‌گردد؛ "خريد" ورزشكاران از سوي جمهوري آذربايجان از چند سال پيش آغاز شده و تاكنون چند كشتي‌گير مجرب ايراني ضمن دريافت تابعيت سريع (؟!) به عضويت تيم ملي آن كشور در آمده‌اند.
مقامات باكو با اين گونه اقدامات زشت تلاش دارند تا براي ورزش خود كسب افتخار كرده و نهايتاً براي افكار عمومي كشور كسب غرور نمايند.

۱۳۹۰ دی ۱۸, یکشنبه

نخست وزير الجزاير: با خون ما تجارت نكنيد

نخست وزير الجزاير در واكنش به اظهارات اخير"رجب طيب اردوغان " همتاي ترك خود ، از آنكارا خواست كه "با خون مردم الجزاير تجارت نكند".
اردوغان نخست وزیر ترکیه اخیرا در واكنش به تصويب قانون "مجازات منكرين قتل عام ارامنه" در پارلمان فرانسه ، پاريس را به ارتكاب كشتار جمعي در الجزاير متهم كرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم به نقل از منابع خبری، " احمد اويحيي" روز شنبه در كنفرانسي خبري گفت : به دوستان ترك خود مي گوئيم كه با خون ما تجارت نكنيد، هر كسي در دفاع از منافع خود آزاد است ولي هيجكس نمي تواند با خون مردم الجزاير معامله كند.
نخست وزير الجزاير خاطرنشان کرد: تركيه 3 روز پس از آغاز تجاوز سال 1830 ، الجزاير را به فرانسوي ها تقديم كرد و در سازمان ملل متحد به همه طرح هاي تأمين كننده منافع الجزاير پيش از استقلالش در سال 1962 رأي منفي داد.
اردوغان با اشاره به قربانيان جنگ استقلال الجزاير از استعمار فرانسه گفته بود : 15 درصد از مردم الجزاير از سال 1945 به دست فرانسوي ها كشته شدند . اين ، قتل عام است .
جنگ استقلال الجزاير از استعمار فرانسه از سال 1945 تا 1962 ادامه داشت .
اويحيي كه ریيس حزب ملي دموكراتيك الجزاير است، گفت : تركيه به نحوي در همه جناياتی که فرانسه در الجزايرمرتکب شده ، دست داشته است.
وی افزود: تركيه عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است و فرانسه با تسليحات ناتو با مردم الجزاير مي جنگيد لذا ناگزير گلوله هائي كه مردم الجزاير با آن كشته شدند ، باید ساخت تركيه باشد.
نخست وزیر الجزایر تاکید کرد: ما فرانسه را مجبور به عذرخواهي خواهيم كرد.

۱۳۹۰ دی ۳, شنبه

اعلام همبستگی کنگره ارامنه اروپا در پاسخ به اطلاعيه رهبران و مسئولين اقليت‌های ملی جمهوری آذربايجان

کنگره ارامنه اروپا از اطلاعيه مشترك شما رهبران و نمايندگان اقلیتهای ملی جمهوری آذربايجان، كه طی آن امضاء كنندگان بر پايمال شدن حقوق ملی مردم بومی منطقه و اعمال سياست‌های ضد بشری عليه آنان توسط حکومت آذربايجان تاکید ورزیده‌اند، قدردانی نموده و سپاس خود را از حمایت شما از مردم آرتساخ-قراباغ که برای آزادی و حقوق انسانی و ملی خود پایداری و مبارزه می‌کنند، ابراز مي‌دارد.

شما تالشي‌ها، لزگي‌ها، اودي‌ها، لات‌ها، آوارها، تساخورها، روتول‌ها و ... به عنوان اقلیت های ملی و مردم بومی منطقه، امروز در موطن خويش همان رنجی را تحمل مي‌كنيد كه ده‌ها سال مردم آرتساخ – قراباغ متحمل شده اند. و همچنان كه شما به حق در اطلاعيه خود ذكر نموده‌ايد، اقلیت‌های ملی را از سخن گفتن و ترانه‌سرایی به زبان مادری و يادگيری تاريخ و ارتقای سطح فرهنگ و هنر خود، منع نموده‌اند.

اقلیت‌های ملی و مردم بومی منطقه قرن‌های متمادی در كنار هم زيسته و به دور از دشمنی و کینه ورزی در راستای رشد و شكوفايی ارزش‌های ملی و فرهنگی خود گام برداشته‌اند. شما، اقلیت‌های ملی و مردم بومی منطقه، كه اكثريت جمعيت جمهوری آذربايجان را تشكيل مي‌دهيد نیز، همچون ارامنه، برای مقابله با فشارهای مستمر حكام باكو كه با هدف اجرای سياست استحاله ملی و اضمحلال فرهنگی صورت می‌گیرد، ناگزير به دفاع از حقوق خود برخاسته‌اید.

پيروزی مردم سرزمين كوچك و كم جمعيت آرتساخ-قراباغ در جنگ نابرابر تحميل شده از سوی حكام باكو نه به دليل داشتن تسليحات بيشتر و پيشرفته‌تر نسبت به ارتش آذربايجان، بلكه به دليل حقانيت مبارزه آنان‌ بوده است، آنان از سرزمين چند هزار ساله، خانه و خانواده خود دفاع مي‌كردند.

بگذار كه اطلاعيه شما، چنانكه خود به حق در آن متذكر شده‌ايد، میثاق زندگی مسالمت‌اميز ملل قفقاز، و سند محكوميت اعلانهای جنگ افروزانه وغير مسئولانه هرروزه حاكمان باكو باشد.

مطمئن باشید که ارامنه شجاع آرتساخ اعلان‌های جنگ طلبانهٌ‌ هرروزهٌ حکام آذربايجان را با به تمسخر میگیرند، زيرا ايمان دارند كه در صورت كوچكترين تجاوزی، دولت باكو بار ديگر شكست سختی را متحمل خواهند شد، شكستی كه تمامی قدرت‌های مستبد و اشغالگر تاريخ آن را تجربه كرده‌اند.

کنگره ارامنه اروپا به عنوان بخشی از وراث نجات يافتگان نسل كشی ارمنيان درسال 1915 توسط تركيه، فشارها و جوری كه هر روز بر شما روا می گردد را كاملاً درک نموده و ضمن اعلام همبستگی با شما، ظلم و ستمی كه از سوی دولت باكو بر ملت‌های شما روا مي‌گردد را محکوم کرده و از جامعه جهانی، به ويژه نهادهای ذی‌ربط اروپايی، از جمله سازمان‌های حافظ حقوق بشر مي‌خواهد كه با استناد براصل حمايت از ملل تحت ستم، با اتخاذ تدابیر مناسب و بازدارنده در جهت رفع تبعیض، ظلم و فشار افسار گسيخته‌ای كه رژيم جمهوری آذربايجان بر اقلیت‌های ملی و مردم بومی منطقه وارد می‌کند، اقدام به عمل آورده، و خواهان احترام و احقاق حقوق اقليت‌های ملی از سوی حکومت آذربایجان شوند.

کنگره ارامنه اروپا
استكهلم، 20 دسامبر 2011

رهبران و سازمان‌هاي اجتماعي ملل بومي جمهوري آذربايجان: جنگ عليه ارامنه قراباغ جنگ ما نيست

خبرگزاري "رگنوم" روسيه خبري مربوط به "درخواست رهبران و برخي از سازمان‌هاي اجتماعي ملل بومي جمهوري آذربايجان خطاب به ملل خود" منتشر كرده كه در آن نمايندگان سازمان‌هاي اجتماعي ملل بومي جمهوري آذربايجان و روشنفكران وابسته به ايشان به صراحت از حقانيت ارامنه در مناقشه قراباغ حمايت كرده از فرزندان مشمول وظيفه ملل خود خواسته‌اند از حضور در جبهه‌هاي اين منطقه و خطوط مرزي آن سر باز زنند.
متن اطلاعيه بدين شرح است:

"برادران و فرزندان گرانقدر،
اينك بيش از 20 سال است كه رهبري آذربايجان ملل ما را مجبور مي‌كند كه عليه ارامنه آرتساخ-قراباغ بجنگيم.
احتمالاً اين يكي از بزرگ‌ترين بي‌عدالتي‌هاست، كه ملل بومي آذربايجان ناخواسته در اين جنگ شركت مي‌جويند. اينك بيش از 20 سال است، كه فرزندان ما عمر جوان خود را به مخاطره انداخته و قرباني منافع جمهوري آذربايجان مي‌گردند. آنها يا خود قرباني مي‌شوند و يا فرزندان ارامنه، همسايگان سده‌هاي متمادي ما، را مي‌كشند. و تمامي اين‌ها صرفاً براي آن كه پايه‌هاي حكومت باكو در ميهمن ما مستحكم‌تر شود.
هيچ كس در دنيا نمي‌تواند به ما توضيح دهد، كه چرا لزگي‌ها، تالش‌ها، آوارها، تساخورها، اودي‌ها، روتول‌ها و ديگران بايد در كوهستان‌هاي ارامنه بجنگند. سردمداران باكو مي‌گويند: كه ما بايد از وطن در برابر دشمن دفاع كنيم. اما مگر قراباغ ميهن ماست؟ و مگر ارامنه دشمنان ما هستند؟
وقتي، بيست سال پيش، جمهوري آذربايجان استقلال خود را از اتحاد جماهيري سوسياليستي شوروي اعلام كرد، نظر ما، ملل بومي منطقه در اين باره را جويا نشد، كه آيا ما موافق اين تصميم هستيم يا نه؟ در نتيجه اين خودسري، ما به مللي با سرزمين‌هاي نيمه شده بدل گشتيم. امروز مي‌خواهند ما، روتول‌ها، تساخورها، آوارها، لزگي‌ها و ديگران را مجبور به جنگيدن براي چيز ديگري كنند، تا بدين وسيله مرزهاي تقسيم كننده ما به نفع استقرار نهايي رژيم استحاله‌گر حاكم مستحكم‌تر شوند.
همه دنيا مي‌داند، كه ساكنان آذري و كرد منطقه قراباغ چگونه طي سال‌هاي 1988 تا 1994 بزدلانه از مقابل سربازان ارمني گريختند. اما هزاران جوان ما سر خود را در قرباغ بر زمين نهادند، آنچه باعث تحكيم حكومت علي‌اف‌ها در آذربايجان گرديد. و امروز نيز همين علي‌اف‌ها هستند كه آذري‌ها و كردهاي فراري قراباغ را در سرزمين‌هاي ما اسكان مي‌دهند، خانه‌هاي ما را از دست ما مي‌گيرند، و هم وطنان‌مان را از آذربايجان تبعيد مي‌كنند. سرزمين‌هاي ما، موطن چندين هزار ساله ما، با آذري‌هايي كه از نخجوان و گرجستان مي‌آيند اسكان داده مي‌شود، و در اين امر هر قدر هم اعتراف بدان تلخ باشد، گناه بزرگي بر گردن ماست.
جمهوري آذربايجان امكانات عظيمي در اختيار ارتش خود قرار مي‌دهد، و شكي در آن نيست كه دير يا زود اين ارتش سرنيزه خود را به طرف ما بر گردانده و رو در روي ملل بومي منطقه خواهد ايستاد. به اعتقاد دولت مجرم باكو، كه در پي تركي‌سازي ميهن ماست، ما حق آموختن زبان مادري و سخن گفتن با آن را نداريم. ما حق ترانه سرایی و تمجيد از قهرمانان خود را نداريم.
تاريخ ما را از ما مي‌ستانند. زبان ما را از ما مي‌ستانند. فرهنگ ما را از ما مي‌ستانند. وطن ما را از ما مي‌ستانند. و در اين عمل منع شده از سوي باري تعالي ما خودمان نيز با سكوت و ركود خود به دشمن كمك مي‌كنيم.
آري، ما دولت جمهوري آذربايجان را به طور اتفاقي دشمن خطاب نمي‌كنيم. تنها يك دشمن مي‌تواند با مردم چنان رفتار كند كه در آذربايجان واقع مي‌شود. تنها دشمن مي‌تواند مردم را از يادگيري زبان مادري و رشد فرهنگ ملي منع كند. تنها دشمن مي‌تواند در پي استحاله ملت‌ها باشد، سرزمين‌هايي كه هزاران سال در آن زيسته‌ايم را از ما غصب كند. تنها دشمن مي‌تواند ما را از ميهن‌مان اخراج و خانه‌هايمان را مسكن آذري‌هاي مهاجر سازد.

برادران و فرزندان گرانقدر،
به طور مسئولانه اعلام مي‌داريم، كه ما دشمنان ملت ارمني نيستيم. ما همچنين به طور مسئولانه اعلام مي‌داريم كه ملت ارمني را دشمن خود نمي‌دانيم. تاريخ ملت‌هاي ما و ارامنه در سرزمين مقدس ما به هم تافته شده و در خاك ريشه دوانيده و ما حق نداريم به دشمنان مشترك خود اجازه دهيم تا در ميان ما بذر نفرت و دشمني بپاشند. ما از همه شما مي‌خواهيم كه به جد از انجام خدمت وظيفه در ارتش آذربايجان در مرز با جمهوري قراباغ كوهستاني امتناع كنيد. البته ما با انجام خدمت نظام مخالف نيستيم، اما به طور قاطع با شليك به سوي ارامنه مخالفيم. جوانان ما بايد تنها در محدوده موطن تاريخي خود خدمت كنند، لزگي‌ها در لزگيستان، تالش‌ها در تالش، آوارها و تساخورها در جاره، ... در سرزمین خود.
ما آماده دفاع از ميهن خود در برابر هر دشمني هستيم، هر قدر هم آن قوي و پر تعداد باشد. اما نمي‌خواهيم در پي تسخير قراباغ، براي آناني كه ما را همراه با ميراث تاريخي و گذشته‌مان نابود مي‌كنند، باشيم.
و اين موضع عادلانه ما در قبال مناقشه بين باكو و استپاناكرت است. اين نبرد ما نيست، و فرزندان ما، آينده ما نبايد از آن زيان ببيند. اگر آذربايجان موفق به شكست ارامنه قراباغ كوهستاني شود، آن گاه هدف بعدي آنان براي تصاحب داشته‌هاي ديگران بدون ترديد ما، تالش‌ها، آوارها، تساخورها، اودي‌ها، ... خواهيم بود. آذربايجان حتماً از تجربيات جنگ خود با ارامنه سود جسته و فردا با دست ما و با دستان فرزندان ما خواهد كوشيد تا حركت ما به سوي آزادي را سركوب كند. و در آن زمان براي هميشه اميد رسيدن به حكومتي به حق در ميهن تاريخي خود را از دست خواهيم داد.

برادران و فرزندان گرامي،
ما و شما بايد درك كنيم كه امروز با كمك كردن به آذربايجان در جنگ عليه برادران ارمني خود، شرايطي براي آذربايجان فراهم مي‌كنيم تا فردا به راحتي آزادي‌خواهي طبيعي ما را سركوب كند. لازم نيست از رفتار دولت آذربايجان در قبال تصميم عادلانه خود هراسي به دل راه دهيم. اگر حداقل نيم و يا يك سوم فرزندان ما بتوانند چنين تصميمي اتخاذ كنند در آن صورت آنان در برابر ما ناتوان خواهند بود. در باكو براي همه واضح است كه تعداد جمعيت ملل بومي جمهوري آذربايجان بسيار بيشتر از آذري‌هاست. و به ياد داشته باشيد هيچ قدرتي تاب مقابله در برابر قدرت مردم را ندارد.
سردمداران باكو بايد بدانند كه خواست ما اعلان جنگ به دولت آذربايجان نيست. خواست ما صرفاً يك خواست ابتدایی انساني در جهت برقراري زندگي مسالمت‌آمبز همراه با آرامش با همسايگانمان است.
ما طرفدار قفقاز جنوبي سرشار از صلح هستيم. ما به سود صلح راي مي‌دهيم. ما مي‌خواهيم با سر بلندي به سوي آينده حركت كنيم و تاكيد نماييم كه ما مخالف ريختن خون همسايگان خود بوده‌ايم. و اگر كسي را از اين تصميم خوش نيايد، اين ديگر مشكل ما نيست.

برادران و خواهران،
نگذاريد فرزندان شما در مرزهاي جمهوري قراباغ كوهستاني به خدمت نظام بپردازند. ما مجبور به بنيان‌گذاري زندگي صلح‌اميز همه ملل قفقاز و محكوم نمودن جنگ‌طلبي‌هاي غير مسئولانه رهبري جمهوري آذربايجان هستيم. ما مي‌توانيم پايه‌گذاز زندگي مسالمت‌آميز كليه ملل قفقاز باشيم. اين يك فرصت نادر است، اگر ما بتوانيم چنين تصميمي اتخاذ نموده و آن را اجرايي نماييم، در آن صورت خطر جنگ از بين خواهد رفت.، چرا كه آذري‌ها هرگز به تنهايي جرات آغاز جنگ را نخواهند داشت. ملل بومي جمهوري آذربايجان عاملي مهم در عرصه نظامي-سياسي محسوب مي‌شوند. ايجاد صلحي پايدار در قفقاز بسته به تصميم ماست. زندگي هزاران هزار تن از جوانان ما اينك به اراده مصمم ما وابسته است.
لذا ما از شما مي‌خواهيم تا با تامل بيشتري به آينده خود، فرزندانمان و موطن‌مان بيانديشيد. بياييد به دولت جمهوري آذربايجان و كل دنيا نشان دهيم كه ما مخالف جنگ هستيم. زندگي فرزندانمان را نجات دهيم".

اطلاعيه فوق كه جهت اعلام همبستگي و تاييد در اختيار عموم فرار داده شده تا كنون از طرف آحاد و سازمان‌هاي زير به امضا رسيده است:
- اتحاديه جماعات آوارها.
- مسلم سعيداويچ ماگومدوف (mogamedov. muslim@ inbox.ru)
- ماگومد احمداويچ چوپان‌اف (chupanilav@mail.ru)
- خضري جباراويچ عمراف (hizzi. omazov@mail.ru)
- شاميل ميكاييل‌اويچ ماگومداف (mogomedor -76@bk.ru)
- ماگومداف آتلوخان‌اويچ ماگومداف، رييس انجمن جهاني ملت لزگي (zryh-57@mail.ru)
- ماگومد عمراويچ ماگومداف، رييس انجمن افسران لزگي كل روسيه (Lion1947@mail.ru)
- انور عنايت‌اويچ عبدالله‌اف، رييس انجمن جوانان لزگي كل روسيه (chirvan 8@gmail.com)
- فاضل داشلاي، نويسنده و سخنور روتول (dachlay@mail.ru)
- ياسر كرم‌زاده، مدير گروه سردبيري راديوي تالشي ايران

۱۳۹۰ آبان ۱۹, پنجشنبه

به مناسبت هفته نيروي انتظامي ديدار جمعي از نمايندگان اقليت‌هاي ديني با رييس پليس پايتخت

جمعي از نمايندگان مذهبي، سياسي، مطبوعاتي و اجتماعي اقليت‌هاي ديني رسمي كشور (مسيحي، زرتشتي، كليمي) صبح روز دوشنبه 18 مهر ماه به مناسبت هفته نيروي انتظامي با رييس نيروي انتظامي تهران بزرگ ملاقات كردند.
در اين ديدار ابتدا "سعيد تقوي"، مسئول اداره امور اقليتهاي ديني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ضمن تبريك هفته نيروي انتظامي و با اشاره به موادي از قانون اساسي كه در آنها به حقوق اقليت‌هاي ديني و نيز آزادي ايشان در برگزاري مراسم‌شان پرداخته است، گفت: نيروي انتظامي همواره در هر چه بهتر برگزار شدن مراسم اقليت‌هاي ديني يار و ياور وزارت ارشاد و جوامع پيرو اديان توحيدي بوده است.
وي همچنين يادآور شد، به خصوص در سال‌هاي اخير، مصادف شدن برخي ايام سوگواري مسلمانان با اعياد ديگر اديان الهي براي ايشان نه تنها مشكلي در جهت برگزاري اعيادشان ايجاد نكرده بلكه نظام اسرار داشته است كه اعياد ايشان با شكوه بيشتري برگزار شود.
مسئول اداره امور اقليت‌هاي ديني سپس به تغييراتي كه اخيراً در برخي ادارات نيروي انتظامي صورت گرفته اشاره نموده و تاكيد كرد: مسئولين اداراتي كه با اقليت‌هاي ديني ارتباط دارند بهتر است از قبل اطلاعاتي در مورد اقليت‌ها و عادات و مراسم خاص ايشان كسب كنند، كه اين امر مطمئناً امكان پيشگيري از برخي مسايل ناخواسته را ايجاد خواهد نمود.
سردار حسين ساجدي نيا، رييس نيروي انتظامي تهران بزرگ ضمن استقبال از همكاري با اداره امور اقليت‌هاي ديني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي معاونين خود سرهنگ مهرابي، معاون امنيتي، سرهنگ عراقي معاون در امور اماكن و سرهنگ بني‌اسد، معاون امور اجتماعي را به جمع حاضر معرفي نموده و گفت: هر گونه مسئله در موارد ياد شده وجود داشت مي‌توانيد به ايشان مراجعه كنيد.
پس از آن تقوي از نمايندگان اقليت‌هاي ديني دعوت نمود تا به ايراد سخن بپردازند. مهندس "گيورگ وارطان"، نماينده ارامنه تهران و شمال كشور، دكتر "اسفنديار اختياري"، نماينده زرتشتيان در مجلس شوراي اسلامي، اسقف "بنيامين"، رهبر كليساي شرق آشور، دكتر "سيامك مره صدق"، نماينده كليميان، و "روبرت بيگلريان"، نماينده ارامنه اصفهان و جنوب به ترتيب ضمن ايراد سخناني با تبريك هفته نيروي انتظامي به اين قشر پرتلاش و هميشه بيدار جامعه، از آسايش و امنيتي كه در سايه تلاش اين نيروها در شهر و كشور برقرار مي‌گردد تشكر نمودند.
سخنرانان جلسه همگي بر اهميت وجود امنيت در جامعه تاكيد نموده و مواردي را نيز يادآور شدند كه نياز به بررسي داشت. دكتر "اسفنديار اختياري"، نماينده ايرانيان زرتشتي گفت: قانون اساسي بستر مناسبي جهت حل مشكلات همه ايرانيان است.
سپس سردار حسين ساجدي نيا، رييس پليس تهران بزرگ به ايراد سخن پرداخت. وي ضمن خير مقدم گفتن به ميهمانان خود، يادآور شد، هفته نيروي انتظامي بهانه‌اي براي ابراز ارادت پليس به شهروندان است و گفت: "وظبفه پليس ارايه خدمت به تمامي شهروندان است و خوشحالم از اين كه همه نمايندگان اقليت‌هاي مذهبي به مقوله نظم و امنيت اهميت مي‌دهند".
سردار ساجدي‌نيا مهمترين وظيفه نيروي انتظامي را تامين امنيت براي تمام ايرانيان دانست. و با اشاره به برنامه‌ها و مسئوليت‌هاي مختلفي كه اين نيرو برعهده دارد لزوم ارتباط نزديك بين اقوام و اقشار مختلف را تاكيد كرد.
وي گفت: "پليس در جهت رفاه و امنيت اجتماعي و اخلاقي تلاش كرده و سعي مي‌كند نقطه نظرات شما نمايندگان اقليت‌هاي ديني و ديگر شهروندان را در فعاليت‌هايش مد نظر داشته باشد.
سردار ساجدي‌نيا با اشاره به مطالب مطرح شده از سوي نمايندگان اقليت‌هاي ديني، گفت: "پيشنهاد دارم كه جلسات اين چنيني در طول سال بيش از يك بار انجام شود تا بتوانيم با ارتباط مستمر و دايم دغدغه‌ها را مد نظر قرار داده و به آنها رسيدگي كنيم".
سردار ساجدي نيا، در پايان اين ديدار ضمن تقدير و تشكر از همكاري اقليت‌هاي مذهبي در برقراري نظم و امنيت و همكاري با پليس، ياد و خاطره شهداي اقليت‌ها را كه در دوران جنگ تحميلي به شهادت رسيده بودند گرامي داشته و به يادبود آنها هدايايي به دو خانواده شهيد ارمني اهدا نمود. از طرف نمايندگان اقليت‌هاي ديني نيز هديه‌اي به رسم يادبود به سردار اهدا شد.
در پايان اين ديدار ميهمانان نيروي انتظامي از مركز فوريت‌هاي پليس 110 بازديد نموده و با نحوه فعاليت و خدمت رساني اين مركز پر تلاش آشنا شدند.

ملاقات سفير ايران با ريس جمهور ارمنستان

سرژ سركسيان، رييس جمهور ارمنستان در ديدار با سيد علي سقائيان سفير جمهوري اسلامي ايران در ارمنستان از سياست متعادل ايران در راستاي حل‌وفصل صلح‌آميز مناقشه قراباغ ابراز رضايت و تشكر نمود.
رييس جمهور ارمنستان ضمن ابراز خرسندي از گسترش روابط اقتصادي ميان دو كشور، اظهار تمايل كرد كه با تلاش مسئولين اقتصادي دو كشور حجم مبادلات تجاري بين دو كشور بيش از پيش گسترش يابد.
در اين ديدار سفير ايران نيز گفت: "در خلال يك سال اخير مقامات مسئول دو كشور با سفر به كشورهاي يكديگر زمينه‌هاي گسترش همكاري‌ها در تمام عرصه‌ها را با يكديگر مورد بحث و بررسي قرار داده‌اند".
سقائيان با اشاره به گسترش روابط اقتصادي ميان دو كشور اظهار داشت: "در نيمه اول سال‌جاري حجم مبادلات تجاري ميان دو كشور در قياس با مدت مشابه سال قبل 30 درصد افزايش داشته است".
سفير ايران در خصوص مناقشه قراباغ ضمن تأكيد بر آن كه "بهترين راه حل براي مناقشات منطقه‌اي همكاري ميان كشورهاي منطقه است"، گفت: "ايران از تلاش‌هاي صورت گرفته در راستاي حل‌وفصل صلح‌آميز مناقشه قراباغ حمايت و پشتيباني مي‌كند".

سفير ارمنستان خواستار گسترش تعاملات فرهنگي با ايران شد

گريگور آراكليان در ديدار با استاندار اصفهان كه هفتم مهر ماه صورت گرفت اظهار داشت: "در حال حاضر سطح تعاملات دو كشور پايين است و بايد ارتقا يابد. وي خواستار توسعه روابط با ايران شد و اظهارداشت: شهر اصفهان خواهر خوانده ايروان است و بايد در اين زمينه اقدامات لازم صورت گيرد. آراكليان همچنين خواستار برگزاري هفته فرهنگي ايروان در شهر اصفهان شد.
استاندار اصفهان هم در اين ديدار گفت: "ايران با ارمنستان در بخش هاي مختلف روابط زيادي دارد. "عليرضا ذاكر اصفهاني" افزود: "مديرت استان و مسوولان اين شهر داراي روابط خوبي با ارامنه اصفهان هستند".
وي به روابط خوب مديريت استان با اسقف اعظم و پيشواي مذهبي ارامنه اصفهان و حوزه جنوب كشور و نماينده ارامنه در مجلس شوراي اسلامي اشاره كرد و افزود: "مشكلي با ارامنه استان اصفهان نداريم".
ذاكر اصفهاني، آمادگي كامل خود را براي برگزاري هفته فرهنگي ايروان در شهر اصفهان اعلام كرد و افزود: "مسوولان استان زمينه هاي برگزاري اين هفته را فراهم مي كنند".

سفر ريس‌جمهور فرانسه به ارمنستان


نيكلا ساركوزي: تركيه بايد نسل‌كشي ارامنه در سال 1915 را به عنوان يك برگ سياه در تاريخ خود به رسميت بشناسد

نيكلا ساركوزي، رييس جمهور فرانسه به دعوت "سرژ سركسيان" همتاي ارمني خود، در تاريخ 6 اكتبر (14مهر) براي انجام ديداري دو روزه وارد ايروان پايتخت ارمنستان شد. ساركوزي در اين سفرضمن ملاقات و گفت‌وگو با سركسيان در مورد مسايل مورد علاقه دو كشور با جاثليق "گارگين" دوم، رهبر مذهبي ارمنيان سراسر جهان نيز ديدار نمود.
رييس‌جمهور فرانسه در همان روز اول ورود به ايروان به همراه سرژ سركسيان در محل بناي يادبود نسل‌كشي ارمنيان حاضر و با نثار گل ضمن اداي احترام، ياد قربانيان قتل‌عام را گرامي داشت.
ساركوزي سپس راهي اجمياذين مقدس در 20 كيلومتري ايروان شده با جاثليق گارگين دوم در مقر رهبري كليساي ارمني ملاقات نمود. وي بعد از اين ديدار با حضور در قديمي‌ترين كليساي پا بر جاي جهان يعني كليساي اجميازين مقدس، ضمن روشن كردن شمع به نيايش پرداخت. ساركوزي در ادامه از موزه كليسا بازديد به عمل آورده و با كتب خطي و اشياي متبركه كليساي ارمني آشنا گرديد.
رييس جمهوري فرانسه در روز دوم سفر خود به ارمنستان با همتاي ارمني خود در باره مسايل مهم دوجانبه و موضوع قراباغ، بحث و گفت‌وگو كرد. دو رييس جمهور در پايان نشست در جمع خبرنگاران حاضر شده و ضمن بيان ديدگاه كشورهاي متبوعشان در مورد مسايل مهم منطقه‌اي به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.
ساركوزي در خصوص مناقشه قراباغ از طرفين درگير دعوت كرد كه با وجود اختلافات، مذاكرات را ادامه دهند. وي تاكيد نمود، كه كشورش به عنوان يكي از روساي گروه مينسك سازمان امنيت و همكاري اروپا به تلاش براي حل‌وفصل صلح‌آميز اين مناقشه ادامه خواهد داد.
ساركوزي همچنين از تركيه خواست تا نسل‌كشي ارامنه در سال 1915 توسط حكومت عثماني را به عنوان يك برگ سياه در تاريخ خود به رسميت بشناسد.
وي با اشاره به اينكه تركيه كشتار غيرقابل انكار ارمني‌ها را نفي مي‌كند، اظهار داشت: اين برخورد تركيه به هيچ وجه پذيرفتني نيست.
رييس‌جمهور فرانسه در مورد نقش و جايگاه آينده تركيه در اروپا گفت: "تركيه براي جهان و به ويژه فرانسه اهميت زيادي دارد، اين كشور پل ارتباطي شرق با غرب است، اما بايد دانست كه اتحاديه اروپا براي تركيه نيست و اين كشور نقشي در اتحاديه اروپا ندارد."
رييس جمهوري فرانسه در دومين مرحله از سفر خود به منطقه جنوب قفقاز و پس از ديدار از ارمنستان، بعدازظهر روز جمعه 7 اكتبر (15 مهر) به منظور يك ديدار رسمي چند ساعته وارد باكو شد. ساركوزي پس از ورود به باكو بلافاصله با "الهام علي‌اف"، همتاي آذربايجاني خود ديدار و در خصوص مسايل منطقه‌اي و بين‌المللي مورد علاقه دو كشور به گفت‌وگو پرداخت. وي دراين سفر در مراسم آغاز احداث يك دبيرستان فرانسوي در باكو نيز شركت كرد.
ساركوزي در ملاقات با "مهربان علي‌اوا "، بانوي اول آذربايجان نشان "افسر لژيون افتخار" را به وي اهدا كرد. در اين مراسم كه الهام علي‌اف نيز حضور داشت، مهربان علي‌اوا ضمن اظهار تشكر از اعطاي چنين نشاني به خود ابراز خرسندي نمود. ساركوزي را در اين سفر وزراي صنايع و انرژي، حمل‌ونقل و تجارت خارجي همراهي مي‌كردند.
رييس جمهوري فرانسه در ساعات پاياني روز جمعه پس از چند ساعت توقف در باكو، آذربايجان را به مقصد تفليس، پايتخت گرجستان ترك كرد.

تركيه سخنان ساركوزي را استفاده ابزاري در سياست‌هاي داخلي فرانسه دانست
اظهارات نيكولا ساركوزي خطاب به مقام‌هاي تركيه در خصوص به رسميت شناختن نسل‌كشي ارمنيان باعث واكنش تند آنكارا گرديد. در اطلاعيه وزارت امور خارجه تركيه ضمن تاسف‌بار خواندن سخنان ساركوزي، آمده است: "بهره‌برداري از مسايل و مشكلات ميان دو كشور تركيه و ارمنستان از سوي كشوري ثالث و استفاده ابزاري از مسايل براي بهره‌گيري در سياست‌هاي داخلي آن كشور، نشانگر عدم آينده‌نگري از سوي آن سياستمدار است. پاسخ اينگونه مباحث مطرح شده را مردم فرانسه در انتخابات آتي اين كشور خواهند داد".
در ادامه اين اطلاعيه با بي‌دقت خواندن اظهارات ساركوزي، آمده است: "اينگونه اظهارات نمايانگر آن است كه ساركوزي حتي ديدگاه‌هاي تركيه در مورد مسايل بين اين كشور و ارمنستان را نيز درك نكرده است".
تنش ميان فرانسه و تركيه بر سر نسل‌كشي ارمنيان بدين جا ختم نمي‌شود. در سال 2006 مجلس ملي فرانسه لايحه‌اي را به تصويب رساند كه طبق آن افرادي كه واقعيت نسل‌كشي ارمنيان را زير سوال ببرند يا با آن مخالفت كنند به يك سال زندان و 45 هزار يورو جريمه نقدي محكوم خواهند شد. البته اين لايحه زماني قدرت اجرايي مي‌يابد كه مجلس سنا آن را به تصويب برساند، اين در حالي است كه در ماه مه سال جاري ميلادي (ارديبهشت ماه) مجلس سناي فرانسه با وساطت ساركوزي اين لايحه را از دستور جلسه خارج نمود. اين امر اعتراض گسترده ارامنه را به دنبال داشت. رهبران جامعه ارمني فرانسه در تجمع‌هاي اعتراض‌آميز خود در مقابل مجلس سناي اين كشور اعلام كردند كه ارامنه فرانسه در انتخابات آتي راي خود را به حزب سوسياليست فرانسه (حزب مخالف دولت) خواهند داد
به اعتقاد برخي تحليلگران ديدار ساركوزي از بناي يادبود قربانيان ارمنيان و اداي احترام سنتي به قربانيان نسل‌كشي و نيز دادن وعده‌هايي براي تصويب طرح مجازات انكاركنندگان نسل‌كشي ارامنه در مجلس سناي فرانسه، تلاشي است براي بازگرداندن آراي ارامنه به نفع حزب خود. چرا كه تحرك بخشيدن به اين مسايل مي‌تواند تاثير بسيار زيادي در بالا بردن وجهه جناح محافظه كار حامي ساركوزي در انتخابات پيش روي اين كشور داشته باشد.
خبرگزاري فرانسه نيز در بازتاب اين خبر نوشت: "ساركوزي در حالي نظر خود در باره قتل عام ارمنيان را در اولين سفر خود به ارمنستان را اعلام نمود كه فرانسه در آستانه انتخابات رياست جمهوري قرار گرفته و وي آرا اقليت ارمني ساكن اين كشور را از دست داده است".

ديدار رئيس دانشگاه دولتي ايروان با رئيس دانشگاه تهران

 دكتر آرام سيمونيان، رئيس دانشگاه دولتي ايروان به همراه هيئتي از اين دانشگاه و سفير ارمنستان در ايران 25 مهر با دكتر فرهاد رهبر، رئيس دانشگاه تهران ديدار كرد.
در اين ديدار دو طرف درباره زمينه‌هاي مورد علاقه براي همكاري بين دو دانشگاه بحث و تبادل نظر كردند. دكتر رهبر در اين ديدار ضمن معرفي دانشگاه تهران با اشاره به همكاري علمي دانشگاه تهران با 180دانشگاه معتبر جهان گفت: ما معتقديم علم بايد از انحصار يك عده خاص خارج شود و در اختيار همه مردم جهان قرار بگيرد و در همين راستا ما آمادگي داريم با كشور دوست ارمنستان همكاري علمي داشته باشيم .
رئيس دانشگاه با استقبال از پيشنهادهاي مطرح شده از سوي رئيس دانشگاه ايروان گفت: ما آمادگي اين را داريم تا در زمينه هاي مورد علاقه با دانشگاه ايروان همكاري كنيم و اميدواريم همه اين پيشنهادها به زودي عملي شود. دكتر رهبر علوم اجتماعي و مردم شناسي را از حوزه‌هاي مورد علاقه دانشگاه تهران براي همكاري با دانشگاه ايروان عنوان كرد.
دكتر آرام سمونيان نيز با ابراز خشنودي از حضور در دانشگاه تهران ضمن معرفي اجمالي دانشگاه ايروان علاقه‌مندي اين دانشگاه را براي همكاري علمي و دانشگاهي با دانشگاه تهران اعلام كرد. وي شرق شناسي، ايران شناسي، مردم شناسي و باستان شناسي ، تاريخ، علوم سياسي، زبان و ادبيات و علوم رياضي را از زمينه‌هاي مورد علاقه طرف ارمني براي همكاري عنوان كرد.
دو طرف همچنين در اين ديدار درباره انجام پژوهش‌هاي مشترك، تبادل استاد و دانشجو، ايجاد رشته ارمني شناسي در دانشگاه تهران و اسلام شناسي در دانشگاه ايروان تبادل نظر كردند. همكاري در زمينه‌هاي ژئوفيزيك نيز از ديگر بحث‌هاي مطرح شده در اين ديدار بود.
اين هئيت همچنين از موسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران بازديد كرده و ازنزديك با فعاليت‌هاي اين موسسه آشنا شدند.
گفتني است دكتر آرتسرون آواكيان، رئيس دانشكده لغت شناسي ارمني، دكتر مارات گريگوريان، رئيس دانشكده زمين شناسي و دكتر گورگن مليكيان، رئيس دانشكده مطالعات شرقي و دكتر آندرانيك سيمونيان دكتر آرام سمونيان و گريگور آراكليان سفير ارمنستان در تهران را در اين ديدار همراهي مي كردند.
دانشگاه دولتي ايروان در سال 1919 تاسيس شده و در زمان اتحاد جماهير شوروي يكي 10 دانشگاه برتر شوروي بود.به گفته دكتر آرام سيمونيان اين دانشگاه عضو جامعه دانشگاهي اروپاست كه 35 درصد توليدات علمي ارمنستان در اين دانشگاه توليد مي شود.

نقش پليس استانبول در ترور روزنامه‌نگار ارمني

در رابطه با قتل "هراند دينك"، سردبير نشريه ارمني "آگوس"، كه چند سال پيش هدف گلوله يك نوجوان 17 ساله ترك قرار گرفته و كشته شد، اسناد جديدي كشف شده است.
خبرگزاري "فيرات" تركيه در گفتگو با يك افسر ارشد ژاندارمري تركيه اطلاعات جديدي در مورد اطلاع داشتن ماموران امنيتي تركيه از طرح "ترور دينك" برملا نمود.
اين افسر امنيتي كه در فرماندهي ژاندارمري شهر "سامسون" خدمت مي كند، به دلايل امنيتي از افشاي نام خود خودداري نموده و گفته است: اوگيون ساماست قاتل 17 ساله دينك بعد از كشتن وي سوار اتوبوس بين شهري شده كه ماموران پليس شهر استانبول با لباس شخصي در صندلي پشت و جلوي وي نشسته و او را تا شهر سامسون همراهي كردند.
خبرگزاري فيرات به نقل از اين افسر ژاندارمري مي‌نويسد: "ترمينال جديد اتوبوس بين شهري سامسون در خارج از شهر و طبيعتاً تحت حفاظت نيروهاي ژاندارمري قرار داشت. بعد از رسيدن اتوبوس حامل ساماست به اين ترمينال و بلافاصله پس از باز شدن درهاي آن، ماموران ژاندارمري وارد اتوبوس شده و مستقيماً به سوي ساماست رفته وي را دستگير كردند. اين ماموران از قبل دقيقاً مي‌دانسته‌اند كه قاتل بر كدام صندلي جاي گرفته است. علي‌رغم اينكه ترمينال تحت حفاظت ژاندارمري قرار داشت ساماست را به اداره پليس بردند و در همان جا نيز ماموران ژاندارمري با قاتل عكس يادگاري گرفتند. اين افسران را بعداً از كار بركنار كردند، البته نه براي آن كه با ساماست عكس گرفته بودند، بلكه به دليل آن كه اين عكس‌ها به مطبوعات راه پيدا كرد".
اين افسر ژاندارمري به خبرگزاري فيرات گفته است، كه هيچ مامور امنيتي در استانبول در رابطه با قتل دينك مورد مواخذه و تنبيه قرار نگرفت.
اما خانم "فتيحه چتين"، وكيل خانواده دينك در واكنش به اين اطلاعات جديد اعلام كرد: شكايت جديدي را تنظيم و به مقامات مسئول ارائه خواهد كرد. به گفته وي در ارتباط با قتل هراند دينك سوء ظن‌ها متوجه پليس استانبول است. وي اظهار داشت در محلي كه دينك به قتل رسيد دوربين‌هاي حفاظتي قرار داشت، اما فيلم‌هاي ضبط شده در شرايط مشكوك مفقود شدند. خانم چتين به افسر ژاندارمري توصيه كرد كه در حضور دادستان شهادت دهد تا گفته‌هايش رسماً مورد پذيرش قرار گيرد.
يادآور مي‌گردد؛ دادگاه تركيه اوگيون ساماست قاتل دينك را به جرم قتل از پيش طرح‌ريزي شده به 21 سال و شش ماه و به براي حمل سلاح غير مجاز به يك سال و چهار ماه و در مجموع به 22 سال و 10 ماه زندان محكوم نمود.

قتل سرباز مرزي ايران توسط نيروهاي جمهوري آذربايجان

در پي تيراندازي و كشته شدن يك مرزبان جمهوري اسلامي ايران، سفير جمهوري آذربايجان در ايران روز پنجشنبه 28 مهر ماه (20 اكتبر) به وزارت خارجه احضار شد. در اين ديدارمراتب اعتراض جمهوري اسلامي ايران به همراه يادداشت اعتراض به اقدام نيروهاي مرزباني جمهوري آذربايجان در تيراندازي و كشته شدن يك سرباز مرزباني ايران از سوي رئيس اداره امور مرزي وزارت امورخارجه كشورمان تسليم وي شد.
در يادداشت اعتراضي وزارت امور خارجه اقدام نيروهاي مرزباني جمهوري آذربايجان برخلاف مقررات بين المللي، توافقات دو جانبه و اصول حسن همجواري تلقي شده و از دولت جمهوري آذربايجان درخواست شده است نسبت به مجازات عاملين آن اقدام كند.
سفير جمهوري آذربايجان در اين ديدار ضمن ابراز تاسف از بروز حادثه مذكور قول داد مراتب اعتراض جمهوري اسلامي ايران را به مقامات كشورش ابلاغ و موضوع را پيگيري كند. از سوي ديگر سردار حسين ذوالفقاري، فرماندهي مرزباني ناجا، در تاريخ 9 آبان ماه در واكنش به اقدام مرزبانان آذربايجان در به شهادت رساندن سرباز ايراني اين عمل را بدون توجيه دانست. ذوالفقاري افزود بررسي ها درباره سربازي كه به دست مرزبانان آذربايجان به شهادت رسيد، نشان مي‌دهد كه كار مرزبانان آذربايجان، قطعا نامتعارف بوده، چرا كه يك سرباز بدون سلاح، حتي اگر تعرضي هم داشته باشد، نياز به شليك چندين گلوله از جلو و پشت به او نبود.

نماينده مجلس ملي تركيه: من به عنوان يك فعال سياسي كشتار ارمنيان در سال 1915 را نسل‌كشي مي‌نامم.

آلتان تان، نماينده مجلس ملي تركيه از حزب كردي "صلح و دمكراسي" به صراحت كشتار ارمنيان در سال 1915 را نسل‌كشي ناميد.
به گزارش خبرگزاري "دوغان"، اين نماينده مجلس ملي تركيه در سخنراني خود كه در تاريخ 8 اكتبر (16 مهر) در خلال سميناري در دانشگاه "آرتوكلو" شهر كردنشين ماردين ايراد نمود با اشاره به كشتارهاي سال 1915 ارمنيان، از آن به عنوان نسل‌كشي ياد كرد.
وي در سخنراني خود گفت: "من به عنوان يك فعال سياسي كشتار ارمنيان در سال 1915 را نسل‌كشي مي‌نامم".
وي در ادامه اظهار داشت: "ما اين رويداد را هر چه بناميم، قتل‌عام، نسل‌كشي و يا كشتار بزرگ، و يا اينكه عاملان آن چه كساني بودند، "حزب اتحاد و ترقي"، ترك‌هاي جوان و يا تمام ترك‌ها،كردها و يا اينكه مسلمانان تركيه بودند كه آن را محقق ساختند، به هر حال مهم پيامد آن است. و پيامد اين رويداد اين بود كه قبلاً در اين منطقه 13 ميليون نفر زندگي مي‌كردند، كه بيش از يك ميليون و سيصد هزار نفر آنان، يعني 10 درصد جمعيت را ارمنيان تشكيل مي‌دادند، اما امروز كه جمعيت تركيه به 75 ميليون نفر رسيده شمار ارمنيان تنها 40 هزار نفر است. حال اين سوال مطرح مي‌گردد، كه سرنوشت جمعيت ميليوني ارمنيان ساكن در منطقه چگونه رقم خورد، آنان چگونه به ناگاه ناپديد شدند؟"
اين نماينده مجلس تركيه در مصاحبه با هفته‌نامه "آگوس"، كه سردبير فقيد آن "هراند دينك" چند سال پيش در برابر دفتر نشريه توسط يك نوجوان افراطي ترك به قتل رسيد، بار ديگر بر سخنان خود در دانشگاه "آرتوكلو" مهر تأييد زد.
"تان" در اين مصاحبه تصريح نمود: كردها نيز در قتل‌عام ارمنيان نقش داشته‌اند. وي در اين باره اظهار داشت: در قتل‌عام ارمنيان همه كردها شمشير به دست نگرفتند، اما شماري از رهبران كرد در وقوع اين فاجعه عظيم نقشي اساسي ايفا كردند".
وي تأكيد نمود كه به عنوان يك سياستمدار معتقد است: "آن چه در سال 1915 بر ارمنيان روا گشته نسل‌كشي است. اما كساني بر اين نظرند كه گروهي از ارمنيان در حين كوچ و به علت بيماري جان باخته‌اند و عده ديگري نيز به علت حمله راهزنان كشته شده‌اند. اما من به عنوان يك انسان، كه داراي وجدان است مي‌گويم، اين كه ارمنيان تحت چه شرايطي كشته شده‌اند آنقدرها هم مهم نيست، بلكه نتيجه كشتارها مهم است و آن كه همسايگان ارمني ما نابود شده‌اند".

ميهن خيانت كردند (!؟)

آشوري‌ها به ميهن خيانت كردند اين بخشي از متن كتاب تاريخ كلاس دهم مدارس تركيه است. در صفحات 65 و 66 اين كتاب در بخش "وضعيت آشوري‌ها در امپراتوري عثماني" آمده است: "در خلال جنگ جهاني اول، آشوري‌ها در هم سويي با توطئه‌هاي روسيه و كشورهاي مقتدر اروپائي عليه امپراتوري عثماني پرچم شورش برافراشته و قيام كردند. اكثريت آشوري‌ها بعد از عدم موفقيت در اين شورش، از آناتولي خارج شدند".(؟!)
روزنامه "مليت" در شماره 26 سپتامبر (4مهرماه) طي مطلبي با اشاره به اين موضوع قسمت‌هايي از فصل "وضعيت آشوري‌ها در امپراتوري عثماني" را به چاپ رساند. دركتاب تاريخ همچنين آمده است: "آشوري‌ها طبق عهد نامه لوزان شهروند جمهوري تركيه محسوب مي‌شوند در سال‌هاي اخير به دلايل اقتصادي شمار مهاجرين افزايش يافته است. خصوصاً آشوري‌هايي كه به كشورهاي اروپائي مهاجرت كرده‌اند براي بدست آوردن شرايط مساعد زندگي عامل و كارگزار دولت‌هاي غربي شده‌اند. آنان حتي از قتل‌عام آشوري‌ها در سال 1915 صحبت مي‌كنند. در خلال جنگ جهاني اول آشوري‌ها از روسيه حمايت و پشتيباني مي‌كردند. با در نظر گرفتن شرايط جنگي در امپراتوري عثماني، عليه آنان مبارزه‌اي آغاز گشت، لذا صحبت كردن از قتل‌عام بي‌معناست".
جالب است بدانيد كه دانش آموزان آشوري شاغل به تحصيل در مدارس تركيه نيز مي‌بايست همين كتاب را فرا گيرند، اما دانش آموزان ترك از همان دوران نوجواني با حس كينه و نفرت عليه همشاگردان آشوري خود تربيت مي‌شوند و نسبت به آنان احساس دشمني مي‌كنند.
مارگوس اورك شاعر آشوري در خصوص تدريس كتابي كه ميان دانش آموزان حس تنفر و دشمني ترويج ميكند، اظهار داشت: "بر خلاف آنچه در اين كتاب نوشته شده است، آشوري‌ها عليه دولت (عثماني) شورش نكرده‌اند، بلكه آشوري‌هاي ساكن در شرق كشور از خود در برابر يورش عشاير كرد دفاع كردند"

پرداخت غرامت

به نوشته روزنامه "راديكال" چاپ استانبول، وزارت كشور تركيه ضمن رد هرگونه مسئوليت اين وزارتخانه در قتل هراند دينك، از پرداخت 100 هزار ليره غرامت به "خسرو" و "يرواند" برادران مرحوم هراند دينك خودداري كرد.
در تاريخ 27 اكتبر سال گذشته ميلادي شعبه 10 دادگاه ديوان عدالت اداري استانبول، وزارت كشور را به دليل اهمال در انجام وظيفه مقصر دانسته و راي به پرداخت اين غرامت داد. دادگاه بر اين عقيده بود كه اين وزارت خانه عليرغم داشتن اسناد و شواهد كافي در خصوص احتمال قتل هراند دينك با بي توجهي كامل به اين مدارك مستند هيچ اقدامي در ممانعت از انجام اين قتل و حمايت از مقتول و خانواده وي به عمل نياورد.
عليرغم راي دادگاه، وزارت كشور تركيه با ناعادلانه خواندن اين حكم از پرداخت غرامت به اعضا خانواده مرحوم دينك همچنان سرباز مي زند.

پسر هم؟!ْ

اواخر ماه اوت (30 مرداد) يكي از محققين دانشگاه استانبول تركيه به دليل ارتباط با تشكيلات تروريستي "ارگنه كن" دستگير گرديد. وي كه "محمد پرينچك" نام دارد محقق تاريخ و كارشناس "تاريخ انقلاب‌ها" است. جالب است بدانيد كه "محمد پرينچك" فرزند "دوغو پرينچك"، رهبر "حزب كارگران تركيه" است كه چندي پيش به جرم همكاري و ارتباط با ارگنه كن دستگير شد.
سايت ظش‌هفسثر‌صصص به نقل از رسانه هاي تركيه گزارش مي‌دهد كه به همراه محمد پرينچك، هشت نفر ديگر نيز توسط ماموران امنيتي دستگير شده‌اند.
اينكه به چه علت دستگيري اين محقق جوان ترك مورد توجه رسانه هاي جمهوري آذربايجان خصوصاً ---------- كه مورد حمايت يهوديان است آنقدر هم تعجب برانگيز نيست. "پرينچك" جوان نگارنده كتاب "مسئله ارمني و 120 سند آرشيو روسيه" است. به گزارش رسانه‌هاي تركيه "وي در اين كتاب با استفاده از اسناد موجود در آرشيو دولتي فدراسيون روسيه ادعاي ارمنيان در خصوص قتل‌عام را نقض مي‌كند"(؟!) به عبارت ديگر پرينچك كوچك تنها محقق و دانشمند (؟!) تركيه اي است كه نتوانسته است با استفاده از اين آرشيو اعلام كند كه اصلا قتل‌عام ارمنيان صورت نگرفته است و هر آنچه در اين باره گفته مي‌شود كذب است".
نصرت صنم، نماينده حزب كارگران تركيه در رابطه با دستگيري محمد پرينچك، بيانيه‌اي را قرائت كرد. انشاي اين بيانيه بسيار جالب است. در بخشي از اين بيانيه آمده است: "پرينچك به اين دليل دستگير گرديد كه وي سدي در برابر دولت بود، دولتي كه خواهان ترميم و عادي سازي روابط با ارمنستان است".(؟!)
نصرت صنم در بخش ديگري از بيانيه حزبش اعلام كرد: دولت اردوغان برده آمريكا شده است، واشنگتن از تركيه براي تحقق اهدافش در خاور نزديك استفاده مي‌كند تا شرايط باب ميل خود را در اين منطقه فراهم سازد. اردوغان آماده است تا هر آنچه واشنگتن مي‌گويد انجام دهد. اما هدف غايي آمريكا همانا تجزيه و نابودي كشور ما است. اما ما به هيچ كس چنين اجازه‌اي نخواهيم داد".
شايان ذكر است كه "دوغو پرينچك" پدر اين پژوهشگر جوان كه چند ماه پيش در ارتباط با تشكيلات تروريستي ارگنه كن دستگير شده بود، چهره‌اي نام آشنا در عرصه اقدامات ضد ارمني محسوب مي‌شود. سازمان "طلعت پاشا" كه توسط وي تاسيس شده در راستاي مقابله با به رسميت شناخته شدن نسل‌كشي ارمنيان در اروپا فعاليت مي‌كند. "دوغو پرينچك" همچنين به اتهام انكار نسل‌كشي ارمنيان در سوئيس محكوم شده است. جالب اينكه برخي از خبرنگاران ترك وي را ارمني‌الاصل دانسته‌اند، چرا كه پدر و مادر وي اهل روستايي بودند كه ساكنان آن بلااستثنا ارمني بوده‌اند.

اجابت درخواست

اخيراً قراردادي براي فروش هواپيماهاي بدون سرنشين ميان آمريكا و تركيه به امضا رسيد. به گزارش "سي ان ان ترك" طبق اين توافق‌نامه بعد از خروج نظاميان آمريكائي از عراق هواپيماهاي بدون سرنشين موسوم به "پرداتور" به پايگاه نظامي اينجيرليك آمريكا واقع در تركيه منتقل و در اختيار اين كشور قرار خواهد گرفت.
يادآور مي‌گردد كه "رجب طيب اردوغان"، نخست وزير تركيه در سفر اخير خود به نيويورك از "باراك اوباما" خواسته بود تا هواپيماهاي مدرن بدون سرنشين در اختيار اين كشور قرار دهد. آنكارا قصد دارد از اين هواپيماها براي مبارزه و سركوب جنبش كردهاي اين كشور كه هر روز وسعت بيشتري مي‌گيرد، استفاده نمايد. هنوز زمان استقرار "پرداتورها" در پايگاه هوايي اينجيرليك اعلام نشده است.
از سوي ديگر روزنامه تركيه‌اي "يني شفق" به نقل از منابع ديپلماتيك اين كشور نوشت: "با موافقت دولت تركيه با استقرار سامانه رادار سپر دفاع موشكي ناتو در خاك تركيه مناسبات آنكارا - واشنگتن به سرعت رو به گرمي نهاده است".
'فرانسيس ريكاردونه' سفير آمريكا در آنكارا نيز به تازگي در گفت‌وگو با تلويزيون دولتي تركيه گفته بود: "سه فروند بالگرد كبري متعلق به نيروهاي ارتش آمريكا در افغانستان به تركيه اهدا خواهد شد".

حضور سربازان آمريكايي در نخجوان

نشريه "يني مساوات" جمهوري آذربايجان از برگزاري مانور نظامي نيروهاي نظامي اين جمهوري با سربازان آمريكايي در آينده نزديك خبر داد. به نوشته اين نشريه هم اينك تعدادي از افسران ارتش آمريكا در جمهوري خودمختار نخجوان به سر مي‌برند و با كمك افسران ارتش جمهوري آذربايجان در حال تدارك و آماده سازي مقدمات اين مانور هستند.
يني مساوات در ادامه اين خبر مي‌نويسد: "نيروهاي ارتش جمهوري آذربايجان از ماه اكتبر (مهر- آبان) يونيفورم‌هاي جديد بر تن كرده و به جاي به كارگيري سلاح‌هاي روسي، از تسليحات آمريكايي، تركيه‌اي و اسرائيلي استفاده خواهند كرد. اين روزنامه رمز عمليات مانور را "پاسخ منطقه‌اي" اعلام كرده است.
در ادامه اين خبر آمده است كه بر مبناي توافقات بدست آمده ميان مقامات ارشد دفاعي دو كشور، ‌از ماه اكتبر سال جاري تا پايان سال 2012 ميلادي نزديك به 50 برنامه همكاري نظامي از جمله برگزاري سمينار، جلسات مشاوره‌اي و برگزاري مانور پيش بيني شده است.
به نوشته "يني مساوات" سال گذشته 100 سرباز جمهوري آذربايجان به همراه سربازان آمريكايي مانوري را در روماني برگزار كردند كه وجه غالب اين مانور، همانند سازي شرايط مانور پيش روي در جمهوري نخجوان بوده است.
اين نشريه براي آگاهي از تاثيرات منطقه‌اي اين مانور گفت‌و گويي را با سرهنگ دوم احتياط "وزير جعفراف" انجام داد تا نظرات اين كارشناس را جويا شود. جعفراف ضمن محكوم كردن برگزاري مانور نظاميان آذربايجاني و آمريكايي اظهار داشت: "بر همگان آشكار است كه روابط آمريكا و ايران چگونه است، اما مشخص است كه روابط جمهوري خودمختار نخجوان با خارج توسط تركيه و ايران محقق مي‌گردد و لذا برگزاري اين مانور به سود كساني است كه خواهان پيچيده‌تر كردن وضعيت نه چندان مناسب كنوني منطقه مي‌باشند.

همكاري نظامي با اسرائيل

جمهوري آذربايجان قصد دارد تا پايان سال‌جاري ميلادي 60 فروند هواپيماي پيشرفته بدون خلبان از نوع "اوربيتر 2 م" از اسرائيل خريداري نمايد. ويژگي اين معامله در آن است كه حدود 30 درصد از تجهيزات و قطعات اين هواپيما توسط شركت "باكو آزاد سيستم" كه با همكاري اسرائيل در اين كشور تاسيس شده است، ساخته مي‌شود. اين شركت از اواخر ماه مه (خرداد ماه) مشغول توليد قطعات و تجهيزات هواپيماهاي هدايت پذير است. شركت اسرائيلي مثشقسه بخ ئثفسغس ثسدثبثي سزهفعشدخقثش با دادن مجوز توليد بخشي از قطعات اين نوع هواپيماها به جمهوري آذربايجان، توانسته است سفارش خريد تعداد زيادي از اين نوع هواپيماها را دريافت و ظرفيت توليد خود را كه بعد از فراز و نشيب‌هاي صورت گرفته در روابط اسراييل با تركيه كاهش يافته بود، افزايش دهد. اين شركت اسرائيلي سومين شركت توليد كننده بزرگ پرنده‌هاي هدايت شونده در اسرائيل به شمار مي‌‌رود.
درمزايده دولت آذربايجان براي خريد هواپيماهاي بدون سرنشين، اين شركت اسرائيلي توانست با پشت سرگذاشتن سه شركت تركيه‌اي برنده باشد.
به گفته كارشناسان نظامي هواپيماهاي بدون سرنشين فوق قدرت مانور نظامي جمهوري آذربايجان را در صورت بروز مناقشه با دو جمهوري همسايه يعني ارمنستان و ايران افزايش مي‌دهد.
يادآور مي‌گردد، كه پدافند هوايي جمهوري قراباغ چند هفته پيش يكي از اين هواپيماهاي بدون سرنشين را بر فراز اين جمهوري سرنگون نمود. به گفته كارشناسان نظامي هدف قرار دادن اين گونه هواپيماها به دليل كاربرد بسيار كم فلز در ساخت آن بسيار دشوار مي‌باشد، زيرا ايستگاه‌هاي رادار زميني و نيز گيرنده‌هاي سيستم‌هاي موشكي قادر به شناسائي و هدف قرار دادن آن نيستند.

شناسايي

شوراي شهر "كالابريا"ي ايتاليا در نشست 24 سپتامبر (2 مهر) به اتفاق آرا نسل‌كشي ارمنيان در سال 1915 را به رسميت شناخت. اين ششمين شهر ايتالياست كه از ابتداي سال جديد ميلادي راي به شناسائي نسل‌كشي ارمنيان مي‌دهد. قبلا شوراي شهرهاي سن جورجيو، بولونيا، سرميديه، دورگالي و ازولادل ليري راي مشابه‌اي صادر كرده بودند. تاكنون مجموعاً 59 شهر و 4 استان اين كشور ضمن اعلام همبستگي با ملت ارمني، راي به شناسائي نسل‌كشي ارمنيان داده‌اند.

فهرست

روزنامه "راديكال" چاپ استانبول به نقل از اتحاديه روزنامه‌نگاران تركيه نوشت: 72 روزنامه‌نگار اين كشور در حبس به سر مي‌برند.
اين روزنامه ضمن چاپ فهرست اسامي روزنامه‌نگاران محبوس، خبر داد كه اين فهرست براي وزارت دادگستري تركيه نيز ارسال شده است.
اين وزارت‌خانه نيز در واكنش به فهرست اعلامي اتحاديه روزنامه‌نگاران تأكيد كرد كه در حال حاضر 63 روزنامه‌نگار در تركيه زنداني هستند، كه از اين تعداد تنها 4 نفر به دليل جرايم شغلي زنداني هستند و مابقي، يعني 59 نفر ديگر، با جرايمي مختلف و عمدتاً به علت عضويت در سازمان‌هاي غير قانوني و تروريستي و حمايت و كمك به چنين تشكل‌هايي دستگير شده‌اند.
اين دستگيري‌ها اخيراً افزايش چشم‌گيري يافته است. چند ماه پيش 12 روزنامه‌نگار با اتهامات مشابه، از جمله "افشاي اسرار دولتي كه امنيت كشور را به مخاطره مي اندازد" و نيز "تأسيس و عضويت در گروه‌ها و سازمان‌هاي تروريستي ، حمايت از آن‌ها" دستگير و روانه زندان شده‌اند.
به نوشته راديكال: اغلب روزنامه‌نگاران به اتهام عضويت در تشكيلات تروريستي "ارگنه كن" دستگير شده‌اند. "نديم شنر" روزنامه‌نگار روزنامه "مليت" نيز كه تا كنون دو كتاب ارزشمند با عناوين "دروغ سرويس‌هاي اطلاعاتي" و "جمعه قرمز، چه كسي قلم دينك را شكست"، در فهرست اعلام شده دستگير شدگان است.
نديم شنر در دو كتاب فوق اطلاعات ارزشمندي در خصوص عناصر پشت پرده ترور "هراند دينك"، روزنامه‌نگار ارمني و دست داشتن نيروهاي اطلاعاتي و امنيتي در اين جنايت ارائه مي‌كند.
در صورت اثبات اتهامات وارد شده به "شنر" 5/7 الي 15 سال زندان در انتظار وي خواهد بود.

برگزاري مراسم دومين سالگرد وفات هنرمند ارمني در شهر كردنشين دياربكر

 صلاح‌الدين دميرتاش، رهبر حزب كردي "دمكراسي و صلح" در دومين سالگرد مرگ "آرام تيگران"، هنرمند، خواننده و نوازنده ارمني گفت، تلاش خواهند كرد تا آخرين آرزوي هنرمند ارمني را محقق سازند.
به گزارش خبرگزاري "فيرات" دميرتاش طي نطقي در مراسم دومين سالگرد وفات اين هنرمند ارمني كه در تاريخ 8 آگوست (17 مرداد) با حضور هزاران تن در شهر كردنشين دياربكر تركيه برگزار گرديد گفت: "مقامات دولتي به دليل ارمني بودن آرام تيگران از دادن مجوز براي انتقال جسد وي به دياربكر و به خاك سپاري در آرامگاه ارمنيان اين شهر خودداري نمودند، اما ما به آرام قول داده‌ايم كه وي را در اين خاك و در آرامگاه ارمنيان دياربكر به خاك بسپاريم تا وي در اينجا آرام گيرد".
در مراسم دومين سالگرد درگذشت هنرمند ارمني كه با همكاري گروه كنسرواتوار "آرام تيگران" وابسته به شهرداري دياربكر و "انجمن دجله و فرات" برگزار شده بود در كنار هزاران تن از مردم شهر، رهبران حزب دمكراسي و صلح، مسئولين شهري و هنرمندان نيز حضور داشتند.
مراسم با يك دقيقه سكوت به احترام هنرمند ارمني آغاز شد و در ادامه فيلمي از زندگي آرام تيگران پخش گرديد. سپس شركت‌كنندگان سخناني‌ درباره زندگي و هنر آرام تيگران ايراد كردند.
بولنت توران به نمايندگي از سوي انجمن دجله و فرات طي سخناني گفت: "استاد آرام تيگران در ميان ملت كرد و خاورميانه از جايگاه ويژه‌اي برخوردار است. من به احترام وي سر تعظيم فرود مي‌آورم". در ادامه، "حافظه ايپك" معاون شهردار دياربكر طي سخناني گفت: "آرام تيگران پيشگام موسيقي ملت كرد است. وي خدمات بس ارجمند و بي‌نظيري به فرهنگ و موسيقي ملت كرد كرده است".
يادآور مي‌گردد؛ آرام تيگران در 15 ژانويه سال 1934 در شهر قميشلي سوريه از پدر و مادري ارمني از اهالي دياربكر متولد شد. وي از بيست سالگي زندگي خود را وقف موسيقي نمود. اين هنرمند ارمني به زبان‌هاي ارمني، تركي، كردي، عربي، يوناني و آشوري ترانه‌سرايي نموده و تعدادي از سرودها و آوازهاي فولكلور ارمني را به زبان كردي و بلعكس ترجمه و خود شخصاً اجرا كرده است. آرام تيگران پس از 40 سال خدمت به موسيقي و زبان كردي پيش از مرگ وصيت كرده بود كه او را در آرامگاه ارمنيان شهر دياربكر كه زادگاه نياكانش بود و به آن عشق مي‌ورزيد به خاك بسپارند، كه البته به دليل مخالفت مقامات تركيه اين خواست محقق نگشت. پس از اين مخالفت در اولين سالگرد مرگ اين هنرمند مراسم نمادين به خاك سپاري آرام تيگران در قبرستان ارمنيان شهر دياربكر با حضور انبوه جمعيت كرد و شماري از ارمنيان اين شهر برگزار گرديد.
آرام يگران در ماه آگوست سال 2009 (17 مرداد 1388) درگذشت و پيكر وي در شهر بروكسل، بلژيك به خاك سپرده شد.

ممنوعيت تبليغ

نشريه آذربايجاني "بيزيم يول" نوشت: وزارت فرهنگ و جهانگردي اين كشور براي تمامي مراكز و نهادهاي تابعه دستورالعملي داخلي صادر كرده است، كه بر طبق آن تهيه فيلم از زندگي "امين رسول‌زاده"، باني جمهوري اول آذربايجان در سال 1918، ممنوع اعلام شده است.
اين دستورالعمل همچنين به كار بردن نام رسول‌زاده در مطالب، مقالات و تراكت‌هايي كه درباره تاريخ آن جمهوري به چاپ مي‌رسد منع مي‌كند. و نيز از به تصوير كشيدن سيماي وي در هر گونه فيلم تاريخي و يا برنامه مستند مي‌بايست جلوگيري به عمل آيد.
بيزيم يول مي‌نويسد: در بخشنامه وزارت فرهنگ و جهانگردي كه به امضاي "ابوالفضل گاريف" رسيده، آمده است: "تبليغ و يادآوري نام باني جمهوري آذربايجان به هر شكل به خصوص در اعلاميه تاسيس جمهوري ممنوع است". "بيزيم يول" مي‌افزايد: "تاكنون اين وزارت‌خانه هيچ برنامه و يا مراسمي در تحليل از شخصيت امين رسول‌زاده برگزار نكرده است".

افزايش شمار زندانيان

مركز بين‌المللي تحقيقات زندانيان در گزارش خود اعلام كرد: شمار زندانيان تركيه در خلال سال‌هاي 2010-2006 ميلادي به دو برابر افزايش يافته و به رقم 124 هزار و 74 نفر رسيده است.
اوزتورك تورك‌دوغان، رييس كميسيون حقوق بشر هلسينكي در خصوص شمار زندانيان تركيه اظهار داشت: "در كشور من دستگاه قضايي- انتظامي چنان روش شديدي در پيش گرفته است، كه طبق آن مي‌توان هر فرد مشكوكي را به محبس فرستاد، حتي كودكان ما نيز به زندان انداخته مي‌شوند".
به گفته "تورك‌دوغان" 47 درصد زندانيان بدون حكم دادگاه در زندان به سر مي‌برند و هفت هزار نفر نيز به دلايل سياسي به زندان راه پيدا كرده‌اند.
از سوي ديگر "مارك گيلت"، روزنامه‌نگار دانماركي درباره افزايش شمار زندانيان در تركيه مي‌گويد: "از يك طرف قتل‌هاي ناموسي و خانوادگي افزايش يافته است. و از طرف ديگر با اعمال تغييراتي در قانون مجازات، در اين گونه قتل‌ها نه تنها قاتل بلكه اعضا خانواده و تمامي كساني كه وي را تشويق به انجام قتل كرده‌اند نيز مجازات مي‌شوند، بدين ترتيب و بلطبع به شمار زندانيان افزوده مي‌شود".
به گفته اين روزنامه‌نگار كه تحقيقات گسترده‌اي درباره شرايط زندان‌ها و قوانين تركيه انجام داده است، در اين كشور "قوانين بسيار شديدي عليه آزادي بيان جاري است. طبق اين قوانين كردها و روشنفكران بسياري پشت ميله‌هاي زندان گرفتار مي‌گردند".
مصطفي سونمز، روزنامه‌نگار ترك نيز در پايان تحقيقات خود در خصوص اين موضوع اظهار داشت، بي‌عدالتي و فساد حاكم در دادگاه‌ها، بيكاري و مشكلات عديده اجتماعي، اقتصادي و تشويق و حمايت عمليات مجرمانه در لايه‌هاي جامعه تركيه، از دلايل افزايش شمار زندانيان در كشور هستند.

افزايش شمار دانشجويان

شمار دانشجويان خواهان يادگيري زبان و ادبيات ارمني در تركيه رو به افزايش است. به گزارش شبكه خبري شنهنشيدخس به نقل از پروفسور "متين هولاكو"، عضو هيئت علمي دانشگاه "ارجيس" شهر "قيصريه" تركيه و سرپرست كرسي زبان و ادبيات ارمني، شمار دانشجويان اين كرسي نسبت به سال قبل افزايش چشمگيري يافته است. به گفته "هولاكو" امسال 15 درخواست جديد براي ادامه تحصيل در اين كرسي ارائه شده است كه 12 نفر مورد پذيرش قرار گرفته‌اند. به گفته وي سال پيش تنها شش درخواست به اين دانشگاه ارسال شده بود. "هولاكو" همچنين گفت، كه شمار دانشجويان خواهان تحصيل در كرسي زبان و ادبيات عبري 28 نفر بوده كه درخواست 20 نفر مورد پذيرش قرار گرفته است.
يادآور مي‌گردد كه كرسي زبان و ادبيات ارمني در اين دانشگاه سال پيش افتتاح و "ارجيس" تنها دانشگاه تركيه است كه مبادرت به افتتاح اين كرسي نموده است. "متين هولاكو" طي اطلاعيه‌اي هدف خود از افتتاح اين كرسي را "آموزش و تربيت كارشناسان خبره براي مطالعه آرشيو هاي ارمنيان و مبارزه با نظريات و ادعاهاي آنان اعلام كرده بود".

شكار روشنفكران در تركيه

رجب زاراوغلو، ناشر و روشنفكر ترك تبار كه به اتهام واهي حمايت از تروريزم بازداشت و روانه زندان گرديد.
زاراوغلو، مدير انتشارات "بلگه" استانبول و يكي از مدافعان سرسخت بيان حقايق تاريخي تركيه به ويژه در مورد نسل‌كشي ارمنيان است، به همين علت نيز بارها پاي وي به دادگاه كشيده شده است.
اخيراً يكي از اصلي‌ترين برنامه‌هاي دولت آنكارا مقابله با حزب كردي "صلح و دمكراسي" است. اين حزب از سال 2009 (1388) وارد عرصه سياسي تركيه شده و 35 نماينده در مجلس اين كشور دارد. حضور اين حزب در مجلس تركيه هر چند در ابتدا از سوي دولت اردوغان در خارج از مرزهاي اين كشور و به خصوص در اروپا به عنوان سندي بر حاكميت دمكراسي در تركيه مورد بهره برداري قرار مي‌گرفت، اما از سوي ديگر تحمل شنيدن حقايق هر چند كوچك در داخل كشور، نه تنها بسار سخت، كه غير ممكن بود. لذا مقابله با اين حزب در برنامه كاري دولت آنكارا قرار گرفت، چنان كه به گزارش خبرگزاري فرانسه در حال حاضر بيش از 2500 تن از كردهاي تركيه كه بيشتر آنان طرفداران حزب "صلح و دموكراسي" هستند و همچنين پنج نماينده اين حزب در مجلس به اتهام همكاري با حزب كارگران كردستان (پ.ك.ك.) در زندان‌هاي تركيه بسر مي‌برند.
طي آخرين اقدام دولت تركيه براي مقابله با جقيقت گويان، پليس تركيه با حكم دادگاه استانبول در 31 كتبر (9 آبان) تعداد 23 نفر از جمله يك استاد دانشگاه و يك ناشر را به اتهام ارتباط با حزب كارگران كردستان (پ.ك.ك.) بازداشت نمود. بنابر گزارش خبرگزاري آناتولي، از جمله اين افراد خانم "بورسا ارسانلي"، استاد دانشگاه استانبول و "رجب زاراوغلو"، ناشر ترك تبار مي‌باشند.
"رجب زاراوغلو"، كه مدير انتشارات "بلگه" استانبول و از حاميان سرسخت طرح حقايق تاريخي به ويژه نسل‌كشي ارمنيان است، پس از بازداشت روانه زندان گرديد.
دولت اردوغان به وسيله بازداشت‌هاي طولاني مدت و وارد كردن اتهامات بي‌پايه سعي در ترور روشنفكران دارد تا از اين طريق جلوي حركات حق‌طلبانه و حقيقت گويي‌ها را بگيرد.
از سويي گفته مي‌شود اردوغان در جيبش ليستي 1400 نفره از چهره‌هاي شاخصي كه بايد بازداشت شوند را دارد، عملاً شكار روشنفكران در تركيه به اجرا گذارده شده. همه را به ترتيب با اتهامات واهي و با تكيه بر قانون "مبارزه عليه تروريزم" بازداشت مي‌كنند.