۱۳۹۱ شهریور ۵, یکشنبه

استاد ترك : وقتي دو ميليون انسان را به قتل مي رساني، اين عمل را چه مي توان ناميد؟

"مراد بلگه"، استاد دانشگاه "بيلگي" استانبول كه به دعوت يك موسسه تحقيقاتي ارمني
براي ايراد سخنراني به ايروان سفر كرده بود، در گفت‌وگو با خبرنگاران رسانه‌هاي ارمنستان در پاسخ به اين سئوال كه چرا در سخنراني و گفت‌وگوهاي خود از بيان صريح واژه "نسل‌كشي" امتناع مي‌كنيد؟ گفت: "من بدون هيچ شك و شبهه‌اي راجع به نسل‌كشي صحبت مي‌كنم. من اعتقاد دارم كه آن چه به وقوع پيوست نسل‌كشي بود. من پرسش اينچنيني از سوي شما را طرح يك اتهام سنگين عليه خود مي‌دانم. اما من اين پرسش را مطرح مي‌كنم وقتي دو ميليون انسان را به قتل مي‌رساني، اين عمل را چه مي‌توان ناميد؟! مقاومت و امتناع ترك‌ها (روشنفكران و مردم تركيه) از بيان صريح اين واقعيت مي‌تواند بدان علت باشد كه عمل خلاف آن مي‌تواند عواقب خطرناكي در پي داشته باشد". در پاسخ به سئوال خبرنگار ديگري كه پرسيد، آيا شما ارمني هستيد؟ و يا اينكه نياكان شما رگ و ريشه‌اي ارمني دارند؟ مراد بلگه گفت: "اينكه رگ و ريشه ارمني در نزد نياكان من وجود داشته يا نه؟ من بي‌خبرم. ولي مي‌دانم كه هر دو مادر بزرگ من چركز بوده‌اند و لذا مي‌توانم به صراحت بگويم كه من يك ترك اصيل هستم . اما اينكه 12 نسل قبل از من چه روي داده است، كسي نمي‌داند. مراد بلگه در باره "هراند دينك"، روزنامه‌نگار ارمني كه پنج سال پيش به دست يك جوان افراطي ترك به قتل رسيد و روابط نزديك و صميمانه‌اي با وي داشت، گفت: "من در شهر آدانا در حال سخنراني در يك كنفرانس بودم و با چند نفر در باره نسل‌كشي ارمنيان در حال مجادله و مباحثه مي‌كردم، كه خبر قتل هراند دينك رسيد. من در مراسم خاكسپاري وي شركت كردم. اين نگراني وجود داشت كه در آن مراسم و نيز تجمعي كه مي‌بايست در محكوميت ترور وي بر پا گردد جمعيت شركت كننده در حد تاسف باري اندك باشد، اما آن روز، روزي سرنوشت ساز بود. بيش از يكصد هزار نفر در تظاهرات اعتراضي شركت كردند و بدين ترتيب براي اولين بار احساس كرديم كه ما تنها نيستيم".

هیچ نظری موجود نیست: