۱۳۸۸ خرداد ۲۵, دوشنبه

تسريع

در ملاقات وزراي راه تركيه جمهوري آذربايجان و گرجستان كه در تاريخ 24 ماه مه (3 خرداد) صورت گرفت مقامات سه كشور تصميم گرفتند روند ساخت خط آهن باكو، تفليس آخالكالاك (گرجستان)، قارص (تركيه) را تسريع نمايند.
"بينالي ايلدرمن" وزير راه تركيه در پايان اين ديدار به خبرنگاران گفت: " ما به اتفاق همديگر زوايا و مجموعه بسيار گسترده ساخت اين خط آهن را مورد بحث كارشناسانه قرار داده و به اين نتيجه رسيديم كه بايد فعاليت هاي اجرايي و فني آن را با سرعت بيشتري دنبال نماييم. من بر اين عقيده ام كه اين پروژه در آينده اي نزديك به پايان خواهد رسيد و به پل دوستي ميان سه كشور تبديل خواهد شد".
در پايان اين نشست يادداشتي در خصوص تسريع ساخت اين پروژه به امضا وزراي سه كشور رسيد. قرارداد نهايي ساخت اين خط آهن در 7 فوريه سال 2007 (بهمن 76) به امضا سران سه كشور رسيده بود. 98 كيلومتر از اين خط آهن مربوط به مسير قارص به آخالكالاك مي باشد كه 68 كيلومتر آن در خاك تركيه و 30 كيلومتر مابقي آن در خاك گرجستان ساخته خواهد شد. طبق توافق صورت گرفته بخشي از خط آهن موجود آخالكالاك به تفليس مي بايست بازسازي گردد. جمهوري آذربايجان براي بازسازي اين بخش از مسير ريلي يك وام بلند مدت 200 ميليون دلاري در اختيار جمهوري گرجستان قرار مي دهد. طبق ارزيابي كارشناسان هزينه ساخت اين خط آهن حدود 422 ميليون دلار برآورد شده كه با در نظر گرفتن ساخت مجموعه هاي زير بنايي هزينه اين پروژه به 600 ميليون دلار خواهد رسيد. قرار است اين پروژه در سال 2011 ميلادي به بهره برداري برسد.

يادآور مي گردد كه جمهور ارمنستان با ساخت اين مسير ريلي مخالفت كرده است. به عقيده ايروان كشورهاي منطقه هم اينك مي توانند كالاها و بار خود را از طريق خط آهن موجود، گيومري (شهر مرزي ارمنستان به تركيه) به قارص و از آنجا به آساني به اروپا حمل و نقل كنند. اين خط آهن از سال 1993 تاكنون بعد از مسدود اعلام شدن مرز زميني تركيه به ارمنستان بلااستفاده مانده است. ايرون معتقد است ساخت مسير ريلي جديد صرفاً با اهداف خاص سياسي صورت مي گيرد كه خارج ساختن ارمنستان از طرحهاي اقتصادي و راهبردي منطقه اي از آن جمله است.

هیچ نظری موجود نیست: