۱۳۸۷ مرداد ۳, پنجشنبه

گرم شدن روابط ارمني- تركي از ديدگاه "حريت"

روزنامه تركيه اي "حريت" طي مقاله اي تحت عنوان "يخ موجود بين ايروان و آنكارا بتدريج آب مي شود" نوشت:
"گرمي روابط آنكارا و ايروان ادامه مي يابد. تركيه اجازه داده پروازهاي چارتري ايروان- آنتاليا انجام شوند، روابط با ارمنستان نرم تر شده اند".
به گزارش خبرگزاري نويان تاپان (كشتي نوح)، به نقل از منابع تركيه اي، انتظار مي رود امسال پنجاه هزار توريست ارمني به تركيه سفر كنند. اين كشور همچنين شرايط را براي آن دسته از اتباع جمهوري ارمنستان كه به صورت غيرقانوني به منظور اشتغال در تركيه بسر مي برند، را ملايم تر ساخته است".
به نوشته "حريت" پس از اجراي طرح "توليد مشترك پنير" به منظور نزديك كردن ارمنستان و تركيه به يكديگر، هم اكنون "ديپلماسي توريسم" در حال جريان است. "حريت" از سر گرفته شدن پروازهاي چارتر ايروان- آنتاليا را در همين راستا ارزيابي مي كند.
"حريت" همچنين خاطرنشان مي سازد كه تركيه با يكصد و شصت ميليون دلار مبادله تجاري سومين همكار اقتصادي ارمنستان است، و اين واقعيت نيز در "پرونده ايروان" آنكارا درج شده است.
اين روزنامه با يادآوري بيانات سرژ سركيسيان رئيس جمهوري ارمنستان كه گفته بود به احتمال قوي عبداله گُل همتاي ترك خود را به تماشاي بازي فوتبال تيم هاي ملي ارمنستان و تركيه به ايروان دعوت خواهد كرد، تأكيد مي كند كه اين اظهارات در آنكارا بازتابي مثبت داشته است. آنكارا مي گويد: "از ايروان هنوز دعوت رسمي حاصل نشده است. اما نسبت به اين ايده ما موضع منفي نداريم و در صورت دريافت چنين دعوتنامه اي آن را بررسي خواهيم كرد".
با اين حال "حريت" با اشاره به بيانات باراك اوباما، نامزد تصدي مقام رياست جمهوري آمريكا در خصوص به رسميت شناختن قتل عام ارمنيان مي نويسد: "اگر آمريكا در رابطه با نژادكشي ارامنه تصميمي اتخاذ نمايد، در اين صورت واكنش تركيه بسيار شديد خواهد بود، چيزي كه يقيناً عواقب خود را در اروپا و خاورميانه خواهد داشت". اين روزنامه در آخر مي نويسد: "در حال حاضر در تركيه اغلب اين مسئله مطرح و بررسي مي شود كه براي ترسيم "سياست و مواضع تازه در قبال ارمنستان، آيا "حذف ادعاي ارضي ارمنستان نسبت به تركيه از قانون اساسي اين كشور و گشايش دالان زميني بين جمهوري آذربايجان و جمهوري خود مختار نخجوان" بايد بعنوان پيش شرط قلمداد شود يا خير.

هیچ نظری موجود نیست: