۱۳۸۷ تیر ۱۰, دوشنبه

به اميد كسب درآمد بيشتر

به گزارش خبرگزاري «جهان» تركيه، از ابتداي سال جاري ميلادي تا كنون نزديك به 5000‌جهانگرد كه از اين تعداد 500 نفرخارجي بودند از كليساي «سورپ خاچ» معروف به كليساي «آختامار» واقع در جزيره اي به همين نام در درياچه «وان» ديدن كرده اند.
«عزالدين كيوتوك اوغلو» مسئول امور فرهنگي و جهانگردي استان وان تركيه اظهار اميدواري كرده است كه با برنامه ريزي بهتر امسال تعداد زيادي جهانگرد از اين كليسا ديدن نمايند.
كليساي آختامار در سال 921-915 ميلادي به دستور گاگيك اول شاه ارمنستان و توسط استاد امانوئل ساخته شده است. در سال 1325 گنبد آن بازسازي شده و در قرون 13 و 14 از قسمت شمالي يك سالن و كليساي كوچك و در سال 1763 از بخش غربي يك آستانه چهار ستون و در قرن 19 بخش ناقوسخانه به آن افزوده شده است. اين كليسا به لحاظ سبك خاص معماري از زيبايي و ارزش تاريخي و فرهنگي ويژه اي برخوردار مي باشد و به دليل كنده كاري هاي ارزشمند آن در رديف شاهكارهاي هنري جهان قرار گرفته است. اماعليرغم آن دولت تركيه طي دهه هاي گذشته هيچ توجهي به حفظ و مرمت اين كليسا نكرده و حتي كار به آنجا رسيد كه در آستانه تخريب و ويراني كامل قرار گرفت مسئله اي كه اعتراضات تعدادي از باستان شناسان ترك را نيز بر انگيخت.
بالاخره تحت فشار سازمان هاي بين المللي دولت تركيه ناچار گرديد دست به كار شده در كنار انجام اقدامات عاجل براي جلوگيري از ويراني كامل اين كليسا كار بازسازي و مرمت اساسي آن را آغاز نمايد و در نهايت پس از يك سال در 29 مارس سال گذشته ميلادي (9 فروردين 86) بازسازي اين بناي تاريخي «پايان يافت». تركيه براي بهره برداري تبليغاتي و سياسي از اين اقدام با دعوت رسمي از 277 مؤسسه و سازمان از 13 كشور مختلف و نمايندگان جوامع ارمني خارج از ارمنستان طي مراسمي كه «آتيلا كوچ» وزير جهانگردي تركيه نيز در آن سخنراني كرد، رسماً كار بازسازي را خاتمه يافته اعلام كرده آن را در اختيار سازمان جهانگردي استان «وان» قرار داد تا براي بازديد عموم مقدمات كار را فراهم آورد.
بد نيست بدانيد كه جاثليق گارگين دوم رهبر مذهبي ارمنيان جهان و يا نماينده اي از سوي ايشان براي شركت در اين مراسم حضور نيافت. زيرا مقامات وزارت جهانگردي تركيه قبل از افتتاح اين كليسا اعلام كرده بودند كه كليساي «آختامار» صرفاً به عنوان موزه و براي بازديد جهانگرداني كه به اين جزيره مي آيند استفاده خواهد شد و در آن اجازه برگزاري هيچ گونه مراسم مذهبي را نخواهند داد. آنان همچنين از نصب صليب بر بالاي گنبد اين كليسا نيز ممانعت به عمل آوردند. (براي اطلاعات كامل تر، آراكس شماره 166-ارديبهشت 1386 را مطالعه فرمايد).

هیچ نظری موجود نیست: