۱۳۸۷ تیر ۱۰, دوشنبه

احداث «نابوكو» شتاب مي گيرد

به گفته «حيلمي گيولر» وزير انرژي و منابع طبيعي تركيه، كشورش از راه دريافت حق ترانزيت از خط لوله نفت، باكو-تفليس-جيهان دو ميليارد دلار درآمد كسب كرده است. وي همچنين گفته است كه تا كنون نزديك به 378 ميليون بشكه نفت از طريق اين خط لوله راهي بازار شده است.
انتقال گاز جمهوري آذربايجان به اروپا از جمله مواردي بود كه «گيولر» در مورد آن اظهار نظر كرد. وي در اين باره گفت: «هم اينك طرح احداث خط لوله جديدي موسوم به «نابوكو» براي انتقال گاز جمهوري آذربايجان به اروپا تحت بررسي است و ما تلاش مي كنيم تا هر چه سريع تر آن را اجرايي كنيم».
موضوع احداث اين خط لوله دو ماه پيش در خلال سفر رييس جمهور اتريش به آنكارا مورد بحث و گفتگو مقامات ارشد دو كشور قرار گرفت. قرار است در ماه ژوئن (تير ماه) برآورد اوليه هزينه احداث اين طرح، و منابع تأمين مالي آن و نيز ميزان كمك اعطائي اتحاديه اروپا به آن اعلام گردد.
به گفته وزير ترك كار احداث خط لوله «نابوكو» كه طول آن 3300 كيلومتر پيش بيني شده است زودتر از سال 2013 ميلادي اجرايي نخواهد شد. انتظار مي رود كه ساخت اين خط لوله كه طبق برآوردها از طريق آن سالانه 31 ميليارد متر مكعب گاز به اروپا صادر خواهد شد، 6/4 ميليارد يورو هزينه داشته باشد. به گفته وزير انرژي تركيه خط لوله «نابوكو» از باكو تا شهر ارزروم تركيه احداث و از آنجا به يكي از مهمترين مراكز گاز اتريش يعني «باومگاردن» ادامه خواهد يافت. به گفته وي اين احتمال وجود دارد كه در آينده اين خط لوله به خط لوله گاز تبريز-ارزروم متصل گردد.

هیچ نظری موجود نیست: